назад

5 років роботи Рівненського місцевого центру. Інтерв’ю з очільницею центру Аллою Негрей

1 липня свій перший ювілей відзначають місцеві центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги (далі – МЦ), що розпочали працювати у системі БПД 5 років тому. З цієї нагоди ми поспілкувались з директором Рівненського МЦ з надання БВПД Аллою Негрей, яка поділилась  спогадами з чого все починалось і чого вдалось досягнути за ці 5 років.

–         МЦ  – п’ять років тому і зараз.  У чому різниця? З чого все починалось?

  • П’ять років – достатній часовий проміжок для оцінки успішності роботи. Найперше, про що варто сказати, – це про наших фахівців, що надають правовому підтримку населенню. П’ять років тому команда професіоналів почала працювати над створенням ефективної системи правової допомоги. Система БПД в регіоні робила перші кроки. Було складно, тому що це було вперше. Жодного такого досвіду в Україні не було. Вчилися, набивали «гулі», помилялися! Однозначно, за такий період відбулося багато позитивних змін.  Ми уже міцно “стоїмо на ногах». До нас ідуть люди – вдруге, втретє. Вони нам повірили, що ми справді можемо їх захистити, допомогти вирішити проблемні питання. А деякі приходять і кажуть: ви моя остання надія. Як можна зрадити таку людину, як можна від неї відвернутися? І хоча нам лише п’ять років, у нас є вже велика кількість позитивно вирішених справ, а  це – успіх. Успіх наших фахівців у захисті прав людини. Щоденно наші юристи працюють задля великої мети – забезпечення правового захисту громадян. Варто сказати, що цілеспрямовані зусилля фахівців центру призвели до того, що сьогодні близько 60 % населення області знають про особливості отримання правової допомоги. Звичайно, ми розуміємо, чим більше людей поінформовано – тим більше у нас клієнтів. Але ж ми працюємо дня тих, кому потрібна допомога.

–    Які справи є найскладнішими?

  • Кожна людина звертається з індивідуальною проблемою, яка потребує особливого підходу до вирішення саме її  питання, і кожен наш клієнт впевнений, що його справа – найскладніша. Про найскладніші справи можна говорити і у психологічному аспекті і у юридичному. З досвіду можна сказати, що нескладна в юридичному плані справа (до прикладу – про розлучення) може бути дуже складною психологічно. А юридично складніші справи з земельних питань, можуть бути значно простішими з психологічної точки зору. Це все індивідуально, і не можна налаштовуватися на простоту у вирішенні того чи іншого питання. От я за земельні питання згадала, і на думку спала одна наша клієнтка, яка за земельну ділянку так перейнялася, що поки розглядалася справа в суді, з гарної, доглянутої жінки, вона стала хворобливою,  змарніла. І, ще раз повторюся, – усе це дуже індивідуально. І тому, наші фахівці повинні не тільки бездоганно знати норми матеріального та процесуального права, а і мати бажання допомагати таким людям, не лише надаючи правову допомогу, але й, деякою мірою володіти психологічними навичками  спілкування з клієнтами.

–         Яка у Вашому МЦ була максимальна кількість клієнтів за один день?

  • Останнім часом у регіоні потреба громадян у правовій підтримці зростає. За день приймальня Рівненського МЦ з надання БВПД може забезпечити прийом 30 клієнтів. Так, це складно. Я кажу не про питання типу «які документи потрібні для надання БВПД». Люди звертаються з питань домашнього насилля, земельних спорів, поділу майна, оскаржень рішень органів місцевого самоврядування. Їх потрібно вислухати, вивчити документи, зрозуміти, з чим вони до нас прийшли, в чому їм потрібна правова допомога, і запропонувати шляхи вирішення їхнього питання. В Рівненському МЦ працює команда кваліфікованих фахівців, які забезпечують правову підтримку в усіх галузях права, і я їм надзвичайно за це вдячна.

–         Чи приходять до МЦ клієнти поспілкуватися «про життя», не маючи нагальних правових проблем?

  • Є і такі випадки. Це, переважно, старші люди. Ми між собою називаємо їх «постійні клієнти». Є бабусі, які, приїжджаючи з районів, обходять по черзі  усі установи, а потім – до нас, розказати про своє життя-буття та враження від відвідування чиновників.

–         Що ви, в жодному разі, не будете говорити клієнту?

  • Говорити з клієнтами обов’язково треба, але, не з точки зору своєї особистості. Свою точку зору, свої враження, і т.д. ніколи не можна висловлювати клієнту. По-перше, клієнти нашого центру ніколи не почують висловів на кшталт «я боюся, що суд не підтримає нашу сторону», «у мого колеги в аналогічній справі було рішення не на користь його клієнта», «я дуже переживаю щодо результату розгляду вашої справи судом». Натомість, фахівці МЦ спокійно і зважено мають пояснити, в чому слабкі та сильні сторони відповідної справи, окреслити можливі її перспективи з точки зору судової практики, запропонувати варіанти розвитку подій та план заходів на випадок настання небажаних наслідків.По-друге, наші фахівці ніколи не критикують клієнта за його вчинки чи юридичну безграмотність, які призвели до виникнення у нього проблем із законом. У будь-якому випадку, юрист не повинен виправдовувати вчинки, а має надавати правову допомогу та забезпечувати юридичний захист конкретної людини. Адже, кожен має право помилитися, а призначення юристів – допомогти виправити ці помилки і захистити людину.

–         Які стосунки склалися з місцевою владою та громадськими організаціями? Як вони змінилися за ці 5 років?

  • Насьогодні, Рівненський МЦ з надання БВПД має розгалужену систему співпраці з громадськими організаціями та органами місцевого самоврядування. Кожне бюро правової допомоги має постійну комунікацію з органами місцевого самоврядування в районах. Фахівці бюро та МЦ є постійними членами виконавчих комітетів при сільських та селищних радах. Представників нашого центру регулярно запрошують на наради ,круглі столи, пов’язані з проблематикою правового забезпечення населення. Але починалося все зовсім інакше. В 2015 році про систему БПД мало хто знав. Та, завдяки зусиллям та професіоналізму наших працівників, ми маємо хороших партнерів та потужну підтримку ініціатив з боту органів місцевого самоврядування та громади.

–         З адвокатами, переважно, суто ділові стосунки, чи, за багато років, вони стали дружніми?

  • Адвокати – це наші партнери і професіонали своєї справи. Ми цінуємо їх як особистостей, а також за  їх досвід і їх допомогу нам. А вона буває і не за гроші, тобто через офіційно видане доручення і зданий акт. Бувають дуже складні питання і, щоби остаточно визначитися із способом захисту, ми практикуємо направляти клієнта із документами для додаткового вивчення. І уже потім, спільно обговорюємо, яким шляхом іти. Тому, з деякими адвокатами ми підтримуємо суто ділові відносити, а з деякими – це вже дружні стосунки. І свята спільно відзначаємо, і вітаємо, радіємо за одруження, народження діток. Це вже більше, ніж ділові стосунки.