назад

Бюро правової допомоги 4 роки: працюємо, поєднуючи юридичні знання й любов до людей

1 вересня виповниться чотири роки, як у невеликих містах і селищах України запрацювали бюро правової допомоги – відділи місцевих центрів на місцях. Завдяки появі бюро мешканцям цих населених пунктів і сіл, розташованих неподалік, більше не потрібно було їхати до місцевого центру, щоб отримати таку потрібну безоплатну юридичну допомогу.

На Хмельниччині нині налічується 16 бюро: у Віньківцях, Волочиську, Городку, Деражні, Летичеві, Ярмолинцях, Чемерівцях, Дунаївцях, Новій Ушиці, Красилові, Теофіполі, Білогір’ї, Полонному, Ізяславі, Нетішині та Славуті.

Напередодні річниці ми поцікавилися у юристів, які працюють з часу створення бюро, як змінилися ці установи за чотири роки, попросили пригадати справу чи консультацію, яка найбільше запам’яталася, а також розповісти, що для них найважливіше в роботі.

Оксана Сідлецька, Деражнянське бюро правової допомоги

Чотири роки тому бюро правової допомоги починали, як кажуть, з нуля. Раніше отримати  якісні юридичні послуги, до того ж безоплатні, було не так просто. Через це ми зіткнулися ще й з деякою недовірою населення. Тож нам, новеньким працівникам, довелося докласти неабияких зусиль для популяризації системи. Це насамперед були постійні вуличні інформування, виступи в ЗМІ, виїзди в села, зустрічі в трудових колективах, навчальних закладах, робочі зустрічі з посадовими особами. До того ж, надаючи правову допомогу тим, хто до нас звертався, ми прагнули, щоб ця допомога була якісною.

І результати не забарились. Якщо протягом 2016 року до Деражнянського бюро правової допомоги звернулось 328 громадян, то протягом 2019 року  вже понад 1070 громадян. Cьогодні наше бюро не потребує реклами. Люди добре знають, що в скруті завжди можуть звернутися до системи БПД.

Запам’яталась одна справа про встановлення родинних відносин, у якій я була представником заявників. Встановлення факту родинних відносин було важливим для заявників, щоб прийняти спадщину після смерті батька. Однак ситуацію ускладнювало те, що батько за життя свідомо не виявив бажання визнати батьківство щодо своїх доньок. Тому коли суд прийняв рішення на користь моїх клієнтів, радості не було меж. Коли ми вийшли з судового засідання, заявники мені дякували зі сльозами на очах, а свідок навіть розцілував.

Найважливіше в нашій роботі, на мою думку, – це якісно забезпечити реалізацію конституційного права кожного громадянина на безоплатну правову допомогу. Завдання це дуже непросте, оскільки вимагає від юриста широкого спектру знань, високої самодисципліни та любові до людей.

Анастасія Бояркіна, начальниця Ярмолинецького бюро правової допомоги

Для мене бюро як дитина, яка народилася 1 вересня 2016 року, про народження якої потрібно було розповісти населенню Ярмолинецького району. Вкласти свої сили, вміння, час та душу в її розвиток, навчання та виховання. За чотири роки бюро виросло, про нього знають. Кількість клієнтів щороку зростає. Люди почали звертатися не тільки з наявними проблемами, а й просто по консультацію: як вчинити, щоб у майбутньому не було правових проблем.

Пам’ятаю усі свої справи від першої консультації і першого судового засідання. Перша моя справа стосувалася приватизації земельної ділянки без погодження меж із суміжними землекористувачами. Звернувся учасник АТО, який не міг приватизувати частину землі, оскільки сусіди не давали згоди. Я працювала не тільки у юридичній сфері, а й у психологічній, проводила неодноразові переговори з сусідами. Закінчилася справа підписанням мирової угоди. Ось така перша справа – тривала, важка, але успішна.

Найважливіше у роботі – отримувати задоволення від того, що роблю. Для мене моя робота – це частина моїх знань, мого життя, задоволені клієнти та успішно завершені справи.

Юлія Піхотинська, начальниця Білогірського бюро правової допомоги

Різниця звичайно що є, адже нічого не стоїть на місці, міняється сама людина, міняються життєві ситуації, керівництво, що, відповідно,  вносить  корективи в зміст самої роботи. Якщо у 2016-2017 роках, на початках роботи бюро, ми шукали клієнтів, то нині клієнти самі шукають бюро, часто до бюро направляють людей з державних органів та органів місцевого самоврядування з проханням посприяти у вирішенні  правового питання.

Найбільше запам’яталася моя перша справа про встановлення факту батьківства. Клієнтка звернулась до бюро з проханням допомогти встановити факт батьківства її покійного цивільного чоловіка, учасника бойових дій, який загинув, та їхнього спільного сина. Через відмову  офіційно  визнати своє батьківство і подати разом із клієнткою в порядку, передбаченому статтею 126 Сімейного кодексу України, заяву до органів реєстрації громадянського (цивільного) стану, запис про батька дитини у Книзі реєстрації народжень був проведений  зі слів жінки. Після смерті чоловіка жінка з дитиною залишилась без підтримки, відповідно, і їхній спільний син не міг мати соціальних гарантій та пільг дитини загиблого учасника бойових дій. Мені вдалося довести факт батьківства, що дало змогу  в подальшому клієнтці реалізувати право на призначення пенсії у зв’язку з втратою годувальника та отримати  інші соціальні гарантії для дитини.

Для мене найважливіше у роботі – любити те, що робиш, і в усіх життєвих та професійних ситуаціях  залишатися Людиною. У житті, у своїй професійній діяльності я керуюсь принципами: стався  до людей так, як хочеш, щоб ставилися до тебе, не роби  людям того, чого не хочеш, щоб зробили тобі.

На мою думку, якщо  професія не є справою життя, краще її змінити, скільки б зусиль це не вартувало. Мені подобається працювати з людьми, надавати допомогу, яка насправді корисна, бачити результат своєї роботи.

Євген Хмиз, в.о. начальника Ізяславського бюро правової допомоги

Чотири роки тому, коли про можливість отримати правову допомогу в бюро майже ніхто не знав, важливою складовою нашої діяльності було саме інформування про те, що ми є і готові допомагати. А тепер, навпаки, клієнти йдуть навіть тоді, коли вирішення їхнього питання не стосується компетенції бюро. Зрозуміло, що з кожним роком ми вдосконалюємо свої професійні навички, здобуваємо досвід, тому й якість правової допомоги, яку отримують наші клієнти, стає щораз вищою.

Пригадую свою першу консультацію в бюро. До мене звернулася жінка похилого віку, в якої були проблеми майнового характеру із сусідом, однак клієнтка потребувала не так допомоги у вирішенні свого питання, як моральної підтримки. Щодо справи, яка найбільше запам’яталася, то це справа про повернення матері дитини, яка перебувала у дитячому будинку.

Для мене в роботі важливо, щоб особа, яка прийшла до бюро задля вирішення своєї проблеми чи отримання інформації з певного питання, виходила від нас повністю задоволена, а потім позитивно відгукувалась про юристів бюро та рекомендувала звертатися до нас знайомим і родичам.

Світлана Бащук, Нетішинське бюро правової допомоги

За чотири роки роботи в бюро відбулися суттєві зміни. Насамперед це помітно за кількістю клієнтів, які звертаються до нас. Якщо у 2016 році в місяць до бюро приходило 25-30 осіб, то в 2019-2020 роках – до 120-140 осіб. Постійно зростає кількість  звернень одного і того ж клієнта, але з різних питань. Це свідчить про те, що мешканці Нетішина довіряють працівникам бюро і задоволені нашою роботою.

Результатом напрацювань при проведенні правопросвітницьких заходів є те, що сьогодні все частіше працівників бюро запрошують на спільні заходи, на тематичні зустрічі і семінари. Це стосується служби в справах дітей, управління соціального захисту населення виконавчого комітету Нетішинської міської ради, міських бібліотек, шкіл, ЦНАПу тощо.

Вважаю, що найважливіше у роботі бюро – це задоволений клієнт, адже людська шана – безцінна і повертається вона лише туди, де перейнялися чужою проблемою, відповідально поставилися до своїх обов’язків і доклали максимум зусиль для вирішення питання. Саме таким місцем для нетішинців є бюро.

Неоціненним є досвід роботи, який набувається працівниками бюро. Саме різноплановість роботи, питання з  різних (всіх) галузей права, представництво інтересів громадян у суді не дозволяє фахівцям бюро залишатися на одному рівні, а стимулює розвиватися, удосконалюватися і тримати руку на пульсі чинного законодавства та змін до нього.

Катерина Помазова, начальниця Чемеровецького бюро правової допомоги

Різниця в тому, що сьогодні жителі району нам довіряють, адже в перші дні роботи майже ніхто не вірив у правову допомогу за рахунок держави. Наразі  громадяни кардинально змінили думку, тому що отримали реальну поміч та захист у суді в різних життєвих обставинах.

Для мене важливу роль у роботі відіграє позитивний результат співпраці між клієнтом та юристом. Пам’ятаю, як у перші дні роботи бюро на консультацію прийшла молода пара, у якої була дворічна дитина. Подружжя через певні життєві труднощі, а може, й через власні амбіції хотіло розлучитися. Однак в результаті нашої розмови молоді люди змінили свою думку. Саме завдяки цій ситуації я зрозуміла, що робота юриста – це ще й знання медіатора і психолога, тому що іноді клієнт йде на консультацію до юриста, як до психолога.

У моїй роботі мені важливі довіра, повага, впевненість, адже від того, наскільки клієнт довіряє та відчуває себе захищеним, залежить, чи відкриє він повністю свої проблеми працівнику бюро. Саме довіра є дуже важливим інструментом в юриспруденції.

Анастасія Неборецька, начальниця Новоушицького бюро правової допомоги

Сьогодні значно більше людей володіє інформацією про роботу бюро правової допомоги, а отже кількість клієнтів зросла. Важливо й те, що практичний досвід, набутий за чотири роки роботи в бюро, дає можливість оперативно надавати весь спектр юридичних послуг, при цьому значно економити час клієнтів та дотримуватися високого професійного рівня.

Добре пам’ятаю судову справу, у якій я визнавала право власності на земельну частку (пай) за подружжям. Чоловік та дружина працювали довгий час у колгоспі, однак пай так і не отримали. Майже через 20 років мені вдалося через суд визнати за ними право власності на земельну частку і вони стали власниками майже 4 гектарів землі. Тоді я вперше побачила, як клієнтка плакала від радості і не могла повірити, що справедливість існує.

Найважливіше у нашій роботі –  знайти контакт з клієнтом, щоб у повній мірі зрозуміти та в подальшому вирішити його правове питання. Не менш важливим є тайм-менеджмент, тобто вміння правильно розподіляти час, щоб якісно та своєчасно виконувати роботу.