назад

Бюро правової допомоги – правові орієнтири для кожної людини

Ось уже минуло 3 роки із часу створення державних інституцій, які забезпечують людям безоплатний доступ до юридичних послуг – бюро правової допомоги. З 1 вересня 2016 року на Полтавщині розпочали роботу 23 бюро правової допомоги. Бюро були створені на базі ліквідованих районних управлінь юстиції та покликані стати пунктами доступу громадян до права і правосуддя. Станом на сьогодні в області налічується 24 бюро правової допомоги, які діють в кожному районному центрі області. У містах Лубни та Кременчук діють місцеві центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги.

Бюро правової допомоги – всеукраїнська мережа точок доступу до безоплатної правової допомоги, активного поширення правової інформації та доступу до правових консультацій на рівні територіальних громад.

Діяльність бюро правової допомоги передусім спрямована на підвищення правової грамотності мешканців сільської місцевості та малих міст.

Основними завданнями бюро правової допомоги є:

  • правопросвітництво у територіальних громадах;
  • надання безоплатної первинної правової допомоги – правової інформації та консультацій;
  • забезпечення доступу до безоплатної вторинної правової допомоги (представництво інтересів в суді) вразливих категорій громадян;
  • забезпечення доступу до електронних сервісів Міністерства юстиції.
  • звернувшись до бюро правової допомоги, кожен мешканець територіальної громади може отримати безкоштовні консультації з правових питань та скористатися електронними сервісами Мін’юсту.

Крім того, клієнти мають змогу через бюро отримати доступ й до адвокатських послуг – якщо це необхідно та у випадку належності до визначених законом категорій осіб, які мають право на безоплатну вторинну правову допомогу; фахівці бюро представляють інтереси таких осіб у суді за окремими видами спорів.

Система безоплатної правової допомоги активно розвивається і постійно розширюється коло осіб, які мають право на безоплатну вторинну правову допомогу. З січня 2017 внутрішньо переміщені особи та особи, які претендують на отримання такого статусу, а також особи, які претендують на отримання статусу ветерана війни, у тому числі учасника бойових дій отримали право на таку допомогу. Крім того, безоплатна вторинна правова допомога надається ветеранам війни, у тому числі учасникам бойових дій, іншим особам, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту». Така допомога, надається не лише з питань їх соціального захисту, як це було раніше, а з будь-яких питань. Також суттєво підвищився поріг малозабезпеченості для отримання доступу до безоплатної вторинної правової допомоги. Право на неї отримали особи, які перебувають під юрисдикцією України, якщо їхній середньомісячний дохід не перевищує двох розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб – не більше 4 014 грн. з липня до грудень 2019, для непрацездатних осіб – не більше 3 128 грн. з липня до грудень 2019.

З січня 2018 року право на безоплатну вторинну правову допомоги також отримали і діти та жертви гендерно обумовленого насильства.

За три роки діяльності первинну правову допомогу у вигляді консультацій та правової інформації отримали понад 62 000 жителі Полтавщини.

За три роки діяльності бюро правової допомоги вторинну правову допомогу отримали понад 5 000 жителів області. У 2133 випадках це представництво здійснювали адвокати, які надають безоплатну вторинну правову допомогу, а у 2900 – інтереси громадян у суді або перед іншими органами представляли штатні юристи бюро.

Слід зазначити, що скористатися послугами фахівців системи безоплатної правової допомоги громадяни можуть не лише завітавши до бюро правової допомоги, але й відвідавши дистанційні та мобільні пункти доступу до безоплатної правової допомоги.

Дистанційний пункт доступу до безоплатної правової допомоги – це точка доступу до безоплатної правової допомоги, що функціонує на постійній основі за визначеним графіком в приміщенні установи, організації, закладу для громадян, які мають потребу в безоплатній правовій допомозі, але в силу різних причин (географічна віддаленість, відсутність вільного часу тощо) не мають можливості оперативно звернутися до бюро правової допомоги.

Одним із видів організації роботи дистанційних пунктів доступу до безоплатної правової допомоги, що застосовується місцевими центрами для зручного та оперативного спілкування з клієнтами є використання Skуpe-зв’язку.

За його допомогою кожен, хто потребує безоплатної правової допомоги, може:

  • дистанційно проконсультуватися з фахівцями бюро та адвокатами, отримати інформацію про бюро, а також дізнатися про види послуг, які там надаються;
  • перевірити свою належність до категорії осіб, які мають право на отримання безоплатної вторинної правової допомоги;
  • дізнатися перелік документів, які необхідно подати для підтвердження належності до суб´єктів права на таку допомогу.

Мобільний консультаційний пункт доступу до безоплатної правової допомоги – це точка доступу до безоплатної правової допомоги, що періодично формується як тимчасова група осіб для здійснення виїздів за визначеним графіком до географічно віддалених, важкодоступних районів, а також за місцем фактичного проживання громадян з особливими потребами та спеціалізованих установ (госпіталі, пансіонати, геріатричні установи тощо).

За три роки діяльності бюро правової допомоги Полтавщини діяло 465 дистанційних пунктів, де консультації отримали майже 8 000 громадян.

Під час роботи 959 мобільних дочок доступу до БПД юридичні консультації отримали понад 3 500 жителів області.

Важливим напрямком забезпечення доступу до безоплатної правової допомоги є надання адресної допомоги громадянам, які за станом здоров’я не можуть самостійно відвідати бюро. Надання адресної правової допомоги для таких категорій громадян постійно практикується фахівцями системи БПД. До проведення таких прийомів також залучають параюристи (молоді юристи, студенти) і передбачає надання безоплатної правової допомоги за місцем проживання або перебування особи, яка за станом здоров’я особисто не може звернутися за допомогою. У ході зустрічей фахівці вивчають надані документи, з’ясовують проблеми клієнтів, надають юридичну консультацію, та при необхідності, приймають письмові звернення про надання безоплатної вторинної правової допомоги. За поданими зверненнями приймаються рішення про надання БВПД та видаються доручення для адвокатам або накази на представлення інтересів клієнта фахівцями бюро, які безпосередньо допоможуть вирішити проблему.

З моменту створення бюро правової допомоги такою послугою скористалися 200 осіб.

Прикладом дієвості бюро правової допомоги є понад 2 000 успішних справ, в яких рішення були прийняті на користь клієнтів.

Одним із пріоритетним завдань фахівців бюро безоплатної правової допомоги Полтавщини є здійснення правопросвітництва у регіоні. З цією метою проводилася значна робота щодо інформування громадян про їх права, можливості їх реалізації та захисту, у тому числі і завдяки системі БПД. За роки створення бюро правової допомоги проведено близько 7 000 заходів.

Різні формати заходів використовували фахівці БПД: це лекції, круглі столи, години інформування, брейн-ринги,правові вікторини, інсценовані судові засідання для учнів, семінари, інтерактивні уроки, правові квести, тощо. Правоосвітніми заходами охоплена різна цільова аудиторія учні ДНЗ, ЗОШ, ВНЗ, батьки, педагогічні працівники, безробітні, особи з обмеженими фізичними можливостями, які знаходять на обліку у відділах пробації, представники органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, юристи, пенсіонери та інші категорії населення.

Значну увагу приділяли інформуванню про основні права людини та громадянина, алгоритми їх реалізації та захисту у засобах масової інформації. Так, фахівцями бюро правової допомоги здійснено понад 3500 виступів.

Орієнтуючись на правові потреби громадян фахівці бюро правової допомоги приділяли значну увагу самоосвіті громадян. З цією метою розроблено майже 500 брошур та буклетів з актуальних правових питань.

Безумовно провести активну правопросвітницьку діяльність, видати брошури на правову тематику неможливо без залучення відповідних коштів. Фахівці бюро активно проводили діяльність щодо затвердження програм правової освіти та правової допомоги, які спрямовані на підвищення рівня правової освіти та розширення доступу громадян до правової допомоги. З моменту створення бюро правової допомоги за ініціативи фахівців прийнято 200 таких програм у районних, міських, селищних, сільських радах та ОТГ області, на реалізацію яких передбачені кошти у сумі понад 2 000 000 грн. на весь період дії програм. За три роки діяльності бюро правової допомоги використали майже 200 000 грн. на реалізацію основних заходів програм.

Таку масштабну роботу самотужки важко провести, тому представники бюро правової допомоги налагодили співпрацю із 720 партнерами, з якими проводять спільну просвітницьку роботу, підписують меморандуми про співпрацю, створюють мобільні, дистанційні пункти доступу до БПД, проводять спільну діяльність, яка спрямована на захист прав людей у регіоні. Серед партнерів представники органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, центрів зайнятості, органів пробації, правоохоронних органів, навчальних закладів, громадських організацій, засобів масової інформації.

Отримання юридичних консультацій у бюро сприяє виробленню у громадян практики використання правових інструментів для вирішення своїх життєвих питань

Переважна більшість клієнтів системи безоплатної правової допомоги, насамперед, потребують актуальної правової інформації та якісних консультацій. Впровадження розгалуженої мережі бюро правової допомоги, дозволило створити справді рівні можливості доступу людей до права і правосуддя для найбільш соціально вразливих категорій громадян внаслідок запровадження виключного права адвокатів на представництво в суді та браку адвокатів у сільській місцевості та малих містах; наблизити правові послуги до кожної територіальної громади.

Перші три роки роботи бюро правової допомоги Полтавщини засвідчили їх ефективність, важливість та необхідність для усіх українців.

Звернутися до бюро правової допомоги можна за адресами, які доступні за електронною адресою: http://www.legalaid.gov.ua/ua/local-centres або за наступним посиланням

Також дізнатися їх адреси можна за телефоном єдиного контакт-центру системи безоплатної правової допомоги: номер 0800213103 (цілодобово та безкоштовно у межах України).