назад

Черговий крок реформи децентралізації

Регіональний центр з надання БВПД у Львівській області продовжує інформувати про хід однієї з найважливіших реформ в Україні – реформи децентралізації.

12 червня 2020 року на Урядовому порталі опубліковано низку розпоряджень Кабінету Міністрів України “Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад“, відповідно до яких Кабмін сформував нову територіальну основу місцевого самоврядування.

Відтак, згідно з розпорядженнями уряду в Україні будуть сформовані: у Волинській області – 54 ОТГ, у Полтавській області – 61 ОТГ, у Дніпропетровській – 86 ОТГ, у Сумській – 51 ОТГ, у Миколаївській – 52 ОТГ, у Кіровоградській – 49 ОТГ, у Черкаській – 67 ОТГ, у Івано-Франківській – 62 ОТГ, у Рівненській – 64 ОТГ, у Вінницькій – 63 ОТГ, у Закарпатській – 69 ОТГ, у Київській – 69 ОТГ, у Чернігівській – 57 ОТГ, у Харківській – 56 ОТГ, у Луганській – 37 ОТГ, в Одеській – 91 ОТГ, в Чернівецькій – 52 ОТГ, в Запорізькій – 67 ОТГ, в Херсонській – 49 ОТГ, в Тернопільській – 55 ОТГ, в Хмельницькій – 60 ОТГ, в Донецькій – 66 ОТГ, в Житомирській – 65 ОТГ та у Львівській – 73 ОТГ (Розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 р. № 718-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Львівської області»).

Слід нагадати, що частина (41) цих ОТГ формувалася впродовж останніх п’яти років на добровільній основі.

Таким чином 12 червня 2020 року Урядом затверджено 1470 громад, що завершило формування базового рівня, тоді як питання оптимізації субрегіонального рівня є компетенцією Верховної Ради України.

Як розповів юрист Регіонального центру Орест Шот,

метою Реформи адміністративно-територіального устрою є потреба зробити управління країною більш дієвим та ефективним, внаслідок чого місцеве самоврядування має перейти від декларативного формату до фактичного, а територіальна організація влади – наблизити країну до європейського варіанту управління територіями.

Наступним кроком реформи мало бути формування субрегіонального (районного) рівня.

Для реалізації нового етапу реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні профільним міністерством спільно з експертами понад рік тому були підготовлені Методичні рекомендації щодо критеріїв формування адміністративно-територіальних одиниць субрегіонального (районного) рівня.

Ці Методичні рекомендації прийняті з урахуванням відповідних нормативів Європейського парламенту і Ради ЄС, а проєкт Постанови Верховної Ради України «Про створення та ліквідацію районів» розроблено відповідно до Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, реалізація якої здійснюється з 2014 року.

В Україні загалом – 490 районів, а значить стільки ж районних рад і районних державних адміністрацій. Втім, попри одинакові повноваження у всіх них, навантаження відрізняється через різний розмір і кількість населення районів.

Так, в Україні є 6 районів з населенням до 10 тисяч людей, у 9 районах проживає більше 100 тисяч людей, у 3 районах – понад 150 тисяч, 26 районів вже повністю покриті спроможними громадами, 173 райони на 50% і більше покриті громадами. Переважна більшість повноважень перейшла саме до громад від органів влади районного рівня. Тобто система не збалансована. Тому настав час вирішувати питання реорганізації влади на районному рівні.

Згідно з Постановою Верховної Ради України від  17 липня 2020 року № 807-ІХ “Про утворення та ліквідацію районів” відбулося реформування на субрегіональному рівні адміністративно-територіального устрою України.

Згідно з постановою, ліквідуються наявні 490 районів і утворюються в Автономній Республіці Крим та  областях України 136 районів, з яких 17 на тимчасово окупованій території АРК, Донецької та Луганської областей. Документ визначає, що межі районів встановлюються зовнішнім кордоном територій сільських, селищних, міських територіальних громад, що входять до складу відповідного району.

Вибори депутатів районних рад районів, які були ліквідовані відповідно до ухвалення цієї постанови, не проводитимуться. Постанова передбачає, що ліквідація і утворення районів на тимчасово окупованих територіях Автономної Республіки Крим, Донецької та Луганської областей проводитиметься після повернення цих територій під юрисдикцію України.

Необхідно підкреслити, що без формування територіальної основи громад і районів, процес завершення децентралізації стане неможливим, у зв’язку з чим необхідно створити нову систему адміністративно-територіального устрою України, яка відповідає сучасним вимогам та європейським стандартам і цим самим завершити децентралізацію та створити умови для розвитку громад та регіонів.

Окрім цього реалізація реформи здійснюється з  врахуванням вимог законодавства Європейського Союзу, що передбачено Законом України “Про Загальнодержавну програму адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу”.

Так, у результаті реформи буде утворено 10 районів на тимчасово окупованому Кримському півострові, шість районів Вінницької області, чотири райони у Волинській області, сім районів у Дніпропетровській області, вісім районів у Донецькій області (включно з тимчасово окупованими територіями), чотири райони у Житомирській області, шість районів у Закарпатській області, п’ять районів у Запорізькій області, шість районів в Івано-Франківській області, сім районів у Київській області, чотири райони у Кіровоградській області, вісім районів у Луганській області (включно з тимчасово окупованими територіями).

Сім нових районів буде утворено у Львівській області, у Миколаївській області – чотири райони, сім районів в Одеській області, на Полтавщині – чотири райони, стільки ж у Рівненській області, п’ять нових районів на Сумщині, у Тернопільській області – три райони, сім районів у Харківській області, три райони на Хмельниччині та п’ять районів у Херсонській області. Сформовано чотири райони на Черкащині, три райони у Чернівецькій області та п’ять районів у Чернігівській області.

Реформована Львівська область має тепер такий вигляд:

  • Львівський район (з адміністративним центром у місті Львів) у складі територій Бібрської міської, Великолюбінської селищної, Глинянської міської, Городоцької міської, Давидівської сільської, Добросинсько-Магерівської селищної, Жовківської міської, Жовтанецької сільської, Зимноводівської сільської, Кам’янка-Бузької міської, Комарнівської міської, Куликівської селищної, Львівської міської, Мурованської сільської, Новояричівської селищної, Оброшинської сільської, Перемишлянської міської, Підберізцівської сільської, Пустомитівської міської, Рава-Руської міської, Сокільницької сільської, Солонківської сільської, Щирецької селищної територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України;
  • Дрогобицький район (з адміністративним центром у місті Дрогобич) у складі територій Бориславської міської, Дрогобицької міської, Меденицької селищної, Східницької селищної, Трускавецької міської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України;
  • Золочівський район (з адміністративним центром у місті Золочів) у складі територій Бродівської міської, Буської міської, Заболотцівської сільської, Золочівської міської, Красненської селищної, Підкамінської селищної, Поморянської селищної територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України;
  • Самбірський район (з адміністративним центром у місті Самбір) у складі територій Бісковицької сільської, Боринської селищної, Добромильської міської, Новокалинівської міської, Ралівської сільської, Рудківської міської, Самбірської міської, Старосамбірської міської, Стрілківської сільської, Турківської міської, Хирівської міської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України;
  • Стрийський район (з адміністративним центром у місті Стрий) у складі територій Гніздичівської селищної, Грабовецько-Дулібівської сільської, Жидачівської міської, Журавненської селищної, Козівської сільської, Миколаївської міської, Моршинської міської, Новороздільської міської, Розвадівської сільської, Сколівської міської, Славської селищної, Стрийської міської, Тростянецької сільської, Ходорівської міської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України;
  • Червоноградський район (з адміністративним центром у місті Червоноград) у складі територій Белзької міської, Великомостівської міської, Добротвірської селищної, Лопатинської селищної, Радехівської міської, Сокальської міської, Червоноградської міської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України;
  • Яворівський район (з адміністративним центром у місті Яворів) у складі територій Івано-Франківської селищної, Мостиської міської, Новояворівської міської, Судововишнянської міської, Шегинівської сільської, Яворівської міської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України.

Нагадаємо, що триває робота Комісії з питань правової реформи щодо пропозицій до проекту Закону про внесення змін до Конституції України, які покликані закріпити реформовану систему місцевого самоврядування та територіальної організації влади і децентралізацію владних повноважень.

15 липня Верховна Рада України прийняла постанову про призначення чергових місцевих виборів на 25 жовтня 2020 року.