назад

Фінансові послуги: що потрібно знати споживачам розповіли на Миколаївщині

Оплата комунальних послуг, відкриття банківського рахунку для отримання заробітної плати чи пенсії, купівля товарів на виплату – щодня ми стаємо споживачами різноманітних фінансових послуг. Які права мають споживачі та як їх захистити у разі порушення розповідали юристи системи БПД Миколаївщини під час правопросвітницького тижня на тему «Захист прав споживачів фінансових послуг».

Протягом тижня говорили про різні аспекти захисту прав споживачів фінансових послуг, але враховуючи питання, з якими найчастіше звертають клієнти до фахівців системи БПД, особливу увагу приділяли питанню оформлення кредитних договорів.

«Користуйся зараз – плати потім! Слоган, який ми чуємо з рекламних роликів і який спонукає нас купувати товари в кредит. Це зручно, дозволяє швидше одержати бажану річ, але перш ніж поспішати брати кредит, варто уважно вивчити всі його умови. Адже буває так, що наспіх підписавши договір, разом з товаром людина отримує рахунок за ряд додаткових послуг, таким чином сплачує за товар значно більше», – відзначила директорка Регіонального центру з надання БПВД у Миколаївській області Наталія Гнатуша.

Крім цього, торкнулися й законодавчих змін, що мають на меті захист прав споживачів фінансових послуг. Так, Національний банк встановив додаткові вимоги до банківських договорів для розкриття повної інформації про послуги. Серед ключових нововведень:

  • Банківський договір повинен містити: повний опис послуги, зазначення наслідків невиконання або неналежного виконання банком обов’язків за договором, інформацію про наявність у споживача права відмовитись або розірвати договір чи припинити за його вимогою зобов’язання за договором, зазначення порядку інформування споживача про зміни в тарифах і умовах надання послуги, щодо якої укладено договір, та каналу інформування та інформацію, куди звернутися з питань захисту прав споживачів фінансових послуг.
  • У договорі вкладу (депозиту) потрібно буде вказувати конкретну дату повернення вкладу та інформацію про наявність у банку права продовжити термін дії вкладу (депозиту) тощо.
  • У договорі споживчого кредиту – вказувати перелік та вартість додаткових послуг, умови, за яких можлива зміна процентної ставки чи інших платежів тощо.
  • Текст договору має бути викладений розміром шрифту не менше 11 друкарських пунктів, з напівжирним накресленням важливих цифрових значень.
  • Заборонено банкам включати до договорів недобросовісні норми, які обмежують права споживачів подати скаргу чи позов до суду
  • Заборонено без інформування споживача змінювати умови договору, а також вимагати від споживача сплатити за ще не отримані за договором послуги тощо.

 

Загалом протягом тижня юристи Системи БПД Миколаївщини провели 13 правопросвітницьких заходів спрямованих на підвищення фінансової грамотності населення, 10 з них – онлайн. Запис ефірів можна переглянути на Фейсбук-сторінках Миколаївського та Вознесенського місцевих центрів з надання БВПД.

 

Нагадаємо, що особа, яка постраждала від неправомірних дій фінансової установи, може звернутися до системи безоплатної правової допомоги:

  • отримати безоплатну правову допомогу безпосередньо в центрах та бюро правової допомоги (адреси та телефони на сайті системи БПД https://www.legalaid.gov.ua/tsentry/)
  • зателефонувати на безкоштовний номер системи безоплатної правової допомоги − 0 800 213 103
  • скористатися мобільним застосунком «Безоплатна правова допомога», завантаживши його у Google Play чи App Store за посиланням https://bit.ly/3hwwgqR
  • поставити запитання у месенджері Facebook-сторінки системи БПД https://www.facebook.com/Centre.4.Legal.Aid
  • написати у Телеграм-чат системи БПД http://www.legalaid.gov.ua/telegram.html
  • звернутися на Вайбер системи БПД http://www.legalaid.gov.ua/viber.html
  • переглянути правові консультації на довідково-інформаційній платформі правових консультацій «WikiLegalAid» за посиланням: https://wiki.legalaid.gov.ua/index.php/