назад

Хмельниччина: понад 32 тисячі осіб звернулося до місцевих центрів за останні півтора року

Розірвання шлюбу, стягнення аліментів, перерахунок пенсій, компенсація за невикористану відпустку учасникам бойових дій, порядок призначення субсидій та спадкування – з такими питаннями люди найчастіше звертаються до центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги Хмельниччини, які сьогодні, 1 липня, відзначають шосту річницю створення.

У Хмельницькій області упродовж 2020 року та першого півріччя 2021 року до місцевих центрів звернулася 32 171 особа. Зазвичай для вирішення юридичних проблем людям достатньо було первинної правової допомоги – консультацій і роз’яснень законодавства. Натомість вторинну правову допомогу, тобто представництво інтересів в суді, за вказаний період місцеві центри області забезпечили для 3752 клієнтів.

«Система БПД – це той соціальний проєкт, який дає результат. Уже протягом шести років наші громадяни мають інструмент для захисту своїх порушених прав. За цей період багато чого змінилося, але незмінно ми намагаємося допомогти людям вирішити їхні юридичні проблеми», – наголошує директор Старокостянтинівського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Олександр Петлюк.

Ще один напрямок роботи центрів – правопросвітництво, яке полягає у проведенні заходів різного формату на правову тематику. Мета цієї діяльності – підвищення рівня правової освіти та правової свідомості мешканців регіону. За минулий рік і перше півріччя цього року фахівці системи безоплатної правової допомоги організували й долучилися до 1812 таких заходів. Працювали з аудиторіями різного віку та статусу – від найменших школярів до людей поважного віку, які перебувають у геріатричних пансіонатах.

З мешканцями області говорили переважно про право на безоплатну правову допомогу, трудові права громадян, ринок землі, права, обов’язки та відповідальність неповнолітніх, протидію булінгу та домашньому насильству.

Пояснюючи людям їхні права, розповідаючи про інструменти захисту цих прав та демонструючи реальні приклади успішних справ, коли їхні односельці, сусіди, не маючи значних статків, домоглися справедливості завдяки втручанню юристів системи безоплатної правової допомоги та адвокатів, які співпрацюють з центрами, можна не лише запобігти порушенням, але й відновити віру українців у правосуддя, переконані в місцевих центрах з надання безоплатної вторинної правової допомоги регіону.

«З упевненістю можна сказати, що безоплатна правова допомога Хмельниччини гідно виконує свою місію. Про нас знають, нам довіряють, з нами радяться при вирішенні не лише юридичних питань, адже часто наших порад потребують громадяни, які опинилися в складних життєвих обставинах. Ми вселяємо віру в справедливість і цим ми вигідно відрізняємося від деяких інших державних органів», – зауважує директор Шепетівського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Володимир Бузиль.

Чимало завдань, які виконують юристи системи безоплатної правової допомоги, потребують залучення партнерів – громадських організацій, органів місцевого самоврядування, виконавчої влади, правоохоронних органів, різноманітних установ та організацій. Надійне партнерство значною мірою допомагає фахівцям центрів забезпечувати доступ громадян до якісної правової допомоги, реагувати на потреби громад, працювати над юридичної обізнаністю мешканців області.

З-поміж таких перевірених та найбільш надійних партнерів у місцевих центрах називають Кам’янець-Подільську районну філію Хмельницького обласного центру зайнятості, Кам’янець-Подільський міський центр зайнятості, Кам’янець-Подільський та Старокостянтинівський міськрайонні відділи філії Державної установи «Центр пробації» у Хмельницькій області, Старокостянтинівський міський кризовий центр, ГО «УТОС», Хмельницьку обласну універсальну наукову бібліотеку, Хмельницьку обласну бібліотеку для юнацтва.

«Життя в умовах карантину внесло свої корективи і в роботу місцевих центрів, проте це не стало перешкодою для отримання громадянами безоплатної правової допомоги. Через карантинні обмеження побільшало звернень у онлайн-формі, що інколи ускладнює комунікацію з клієнтами. Але, попри всі труднощі, фахівці центру все ж намагаються знаходити індивідуальний підхід до кожного та якісно надавати правову допомогу», – каже директор Хмельницького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Григорій Гоцький.

Завдяки щоденній праці штатних юристів центрів та адвокатів, які співпрацюють з системою, щодня вдається відновлювати порушені права людей із незахищених категорій населення. Загалом, за словами фахівців місцевих центрів, близько 70% справ, з якими працюють в центрах, вирішуються на користь їхніх клієнтів.