назад
05.06.20

Комунікація системи БПД: для людей і про людей

Сьогодні комунікація із суспільством про право стала пріоритетом на рівні урядових документів. Якщо раніше ми оцінювали прогрес за наявністю інституційних змін, то тепер визначальним показником стає знання людей про право на безоплатну правову допомогу.

Не зупиняти біг

Окремим викликом для системи, як і всього світу загалом, стало швидке реагування на зміни, спричинені пандемією Covid-19, адже вони торкнулися кожного. В одну мить життя мільйонів перевернулося з ніг на голову. Нові умови, швидкі зміни законодавства. Шалений виклик, який змусив нас багато говорити, знімати і ще більше писати. Тож нові умови фахівці БПД використали як сходинку до розвитку нових напрямів у комунікації.

«Нинішня ситуація в країні — це можливість для системи безоплатної правової допомоги стати ще ближчою до кожної людини завдяки новітнім технологіям. Я радий, що за цей період ми змогли стати надійним правовим порадником і дати зрозумілий кожному алгоритм дій», — зазначив заступник директора Координаційного центру з надання правової допомоги Сергій Ющишин.

Приміром, за «карантинний» квітень фахівці системи БПД 5640 разів виступили на телебаченні, у пресі, на сторінках партнерських мереж. Один місяць на чверть покрив показники минулого року, адже торік ми мали 22 тис. публікацій. За квітень минулого року — було 1,5 тис. виходів у медіа. Відповідають за комунікацію у регіоні «комунікатори», яким на місцях допомагають «інтегратори». За цими скороченнями — складні назви структурних підрозділів регіональних та місцевих центрів, відповідальні за діалог із суспільством та інформаційне супроводження діяльності системи БПД.

Серед сьогоднішніх рекордсменів — Полтавщина, Івано-Франківщина, Волинь, Одещина. Приміром, для Полтавщини цей рік став справжнім інформаційним проривом, адже лише за 4 місяці поточного року здійснено удвічі більше виступів (1630 проти 776 минулоріч). Лише одне Кобеляцьке бюро правової допомоги Полтавщини за березень-травень підготувало понад 660 публікацій на сторінках інформаційних партнерів.

Усі в онлайн

Від безпосередньо живого спілкування ми перейшли у формат онлайн. Основними джерелами комунікації працівників з клієнтами стали засоби електронного зв’язку та телефони. Квартири та приватні будинки перетворилися на своєрідні офіси, де з вікон можна почути наради, онлайн вебінари та прямі включення. Завдяки сучасним інформаційним технологіям для комунікації використовувалися електронні системи Viber, Telegram, Slack, Helpdeskeddy, а для проведення онлайн-заходів — Zoom та Skype.

Карантин та пов’язані з ним обмеження змінили формати правопросвітницької діяльності. Акцент робиться на онлайн активностях. Це відеолекції, флешмоби, вебінари, відеолекторії, інтелектуальні розваги на правову тематику.

«Карантин не вибив команду нашого центру з робочого ритму. Навпаки, завдяки активній роботі юристів у мережі Інтернет, флешмобу #потурбуйся_про_сусіда та розповсюдженню відповідних оголошень серед голів ОСББ, за допомогою патрульної поліції та активних громадян, ми досягли того, що дистанційно отримуємо стільки ж звернень, як і зазвичай. У середньому це 930-1000 дзвінків на місяць. А разом з тим ми ще й розширюємо правопросвітницьку діяльність, організовуючи тепер не тільки локальні, а й міжрегіональні заходи онлайн», — розповідає директорка Криворізького місцевого центру БВПД Наталя Родрігес.

Комунікація стала більш орієнтованою на різні цільові групи у мережі Інтернет, насамперед у соціальних мережах. Стали поширювати більше інфографік та юридичних консультацій у відеоформаті. Зросла кількість публікацій правового характеру на сайтах місцевої влади та сторінках партнерських організацій. Більше того, за час карантину навіть додалися нові партнери. Зокрема, меморандуми про співпрацю уклали у Сумській області та на Волині.

Фахівці та адвокати системи у період карантину підхопили ініціативу мейнстриму — використовувати карантинний час корисно, проходячи різноманітні онлайн курси на платформах дистанційного навчання системи БПД.

Без медіа нікуди

Хоча частина медіа у цей непростий період стала на паузу, інші перебували в активному пошуку тем для ефірів та експертів, які готові оперативно та доступно прокоментувати актуальні питання. Більш активними стали електронні ЗМІ. Тож юристи системи БПД стали частими гостями в студіях регіональних радіо й телеканалів, на сторінках інтернет-медіа тощо. Це й не дивно, адже хвиля звільнень, скорочень, заборон, поява нових штрафів, певні податкові послаблення, потребували простих і зрозумілих роз’яснень.

У ЗМІ суттєво зросла кількість матеріалів, які готували юристи центрів БПД. Наприклад, у березні-квітні 2019 року Хмельниччина мала таких публікацій/ефірів 94, а в березні-квітні цього року — уже 174.

«У нас, на Кам’янеччині, подвоїлася кількість матеріалів у медіа, порівняно з таким самим періодом минулого року. Поліпшилася співпраця з газетами та онлайн-виданнями. Якщо раніше нам пропонували публікувати юридичні консультації на платній основі, то під час карантину таких пропозицій не було. Навпаки, журналісти самі постійно зверталися по роз’яснення для своїх читачів», — розповідає директорка Кам’янець-Подільського місцевого центру БВПД Валентин Бартиш.

Варто зауважити, що як установа, що фінансується коштом Державного бюджету, система БПД жодної гривні не витрачає на публікацію матеріалів у пресі чи просування сторінок у соціальних мережах. Наразі в окремих регіонах підтримку у поширенні правової інформації надає місцева влада у межах реалізації програм безоплатної правової допомоги. Наприклад, з початку року виходить онлайн юридично-просвітницька газета «Правовий вісник», яка завдяки Програмі правової освіти населення Полтавської області друкується щомісячно накладом в 1 тис. примірників.

Окремі центри ведуть щотижневі авторські програми на радіо – «Право знати» у Херсоні, «Правовий путівник» на Рівненщині. Серед цікавих форматів — правовий подкаст Каховського місцевого центру Херсонщини «Юриспруденція у звуці».

Збільшилася частка соціальної реклами. Відео та аудіоролики про право на безоплатну правову допомогу транслювалися на Івано-Франківщині, Сумщині, Волині, Одещині та інших. Наприклад, на шістьох центральних каналах Одеси за квітень-травень близько 500 разів були продемонстровані відеоролики, створені мережею правових клубів «Pravokator»: про особливості дистанційної роботи, порушеннях правил карантину, протидію домашньому насильству, оформлення відпустки на період карантину тощо.

Більше, швидше та частіше

Загалом завдяки налагодженій співпраці зі ЗМІ система БПД уже добре відома мешканцям. У регіонах функціонує по кілька десятків постійних рубрик у медіа та на сайтах партнерських організацій. Наприклад, на Хмельниччині та Одещині — по 28 постійних рубрик, на Київщині та Дніпрі — до 40. Постійні рубрики та матеріали про безоплатну правову допомогу є на більшості сайтів районних держадміністрацій та міських рад, міських бібліотек та партнерських правозахисних організацій.

Наразі деякі постійні рубрики, які вели наші юристи, стали виходити частіше — наприклад, передача «Хвилинка з юристом» на Охтирському радіо Сумщини, яка до цього виходила раз на тиждень, максимально збільшила кількість виходів до щоденних, почастішали правові консультації від юристів і на «Українському радіо: Суми» в передачі «По суті», зросла періодичність виходу постійної рубрики на сумському телебаченні «Правовий лікбез» та інших.

«У період карантину потреба громадян, і зокрема представників ЗМІ, у правових роз’ясненнях значно зросла. Зміни та новації в законодавстві відбувалися часто, і людям, які не мають юридичної освіти, складно було орієнтуватися в правовому полі. Ми готували інформацію, саме зважаючи на потреби суспільства», — розповів юрист Регіонального центру БВПД у Сумській області, керівник відділення контакт-центру Олексій Рибалка.

На Полтавщині у травні запроваджені щомісячні виступи у телепередачі «Розмова в студії» в ефірі міського телеканалу «ІРТ- Полтава». У Рівненській області налагоджена співпраця з місцевою телерадіокомпанію «Рівне-1», що є найрейтинговішим телеканалом регіону. Налагоджено також співпрацю з ще одним регіональним мовником — ТРК «СФЕРА- ТВ». Окремі телеканали, як наприклад «СТС» на Сумщині, запустили серію експрес-консультацій від юристів системи БПД.

Нові постійні рубрики з’явилися у газетах Дніпропетровщини, Хмельниччини, Рівненщини, Буковини та інших регіонів.

Власний голос в інформаційному полі

Інтернет та сучасні гаджети дають можливість легко комунікувати з будь-якої точки планети. Як засвідчив карантин — можна успішно працювати і з дому. Однак ці можливості породжують і певні виклики. На людей «звалилася» така маса інформації, що складно розібратися в її достовірності.  Тож система БПД намагалася стати своєрідним рупором донесення актуальної правової інформації.

Зручним способом донесення правової інформації стали відеоконсультації. Лише один приклад — протягом місяця, з початку розміщення роликів на сторінці Томашпільського місцевого центру Вінниччини у Фейсбук, кількість переглядів зросла на третину. Проєкт «Правовий стандарт» із навчальними відеороликами запровадили юристи Павлоградського місцевого центру Дніпропетровщини. На Тернопільщині перед підготовкою 10-хвилинних роликів проводили онлайн-голосування, аби визначити актуальні теми. Відеоконсультації готували більшість центрів — так, фахівці Черкащини підготували за «карантинний місяць» 24 відеоконсультації, Криворіжжя — 22, Полтавщини — 173, які переглянули близько 50 тисяч осіб.

Майже на 30 відсотків розширилась аудиторія у мережі інтернет Нікопольського місцевого центру Дніпропетровщини після запровадження рубрики «Відкрите обличчя». Відеозвернення на правові теми від усіх по черзі працівників місцевого центру та бюро не лише ознайомили громадян з новаціями законодавства, а й допомогли «познайомитися» з фахівцями системи.

Фахівці Новоград-Волинського місцевого центру Житомирщини створюють анімаційні правопросвітницькі консультації. Подібний формат зручний і для людей з інвалідністю, які мають вади слуху.

«У період карантину суттєво збільшився обсяг інформаційних продуктів, створених за безпосередньої участі фахівців центрів», — повідомив директор Регіонального центру БВПД у Черкаській області Віктор Левицький.

Усі кращі відео зібрані на YouTube-каналі Координаційного центру, аби забезпечити зручний пошук в одному місці. Крім того, Координаційний центр запровадив власний канал у Telegram, в якому публікуються актуальні юридичні консультації фахівців системи.

«Не карантином єдиним»

Пандемія не зменшила кількість правових питань, навпаки, громадяни активно почали звертатися щодо захисту своїх прав та порядку їх реалізації у період карантину.

Безумовно, найбільш затребуваними та актуальними стали питання, пов’язані з карантином: що є обов’язковим, за що буде покарання та які стягнення за недотримання вимог, що робити, якщо відправляють у вимушену відпустку без заробітної плати чи як скористатися державними сервісами онлайн тощо. Однак цікавили громадян і питання щодо порядку позбавлення права користування житлом, оформлення спадщини, представлення інтересів потерпілих у кримінальному провадженні, стягнення аліментів на утримання дитини, оскарження дій колекторів та інші.

«Наразі для нас карантин — період значної клопіткої роботи: ми готуємо ефіри, консультуємо онлайн, проводимо вебінари задля того, щоб громадяни могли відчути правовий захист від держави», — переконаний Олександр Черчатий, директор Регіонального центру БВПД у Полтавській області.

Цікаві клієнтам є типові для системи БПД теми. «Як діяти в перші моменти затримання?» — обидві частини відеоролика від Наталії Мелян, фахівчині Регіонального центру у Львівській області, отримали близько 2 тисяч переглядів.

Цикли вебінарів для батьківського загалу, а також школярів та учителів провели фахівці Одещини та Полтавщини. Кібербулінг, кримінальна відповідальність неповнолітніх та профілактика ризикованої поведінки, міжособистісне спілкування та «конфлікт поколінь» — теми, які не втрачають актуальності.

Замість переліку перепон записувати нові ідеї

Період карантину для фахівців системи БПД — фактично одна велика ініціатива. На Фейсбук-сторінці Полтавського місцевого центру з’явилися відео з дітьми у рубриці #позитивчик_від_дітей_БПД. Сторінка наповнюється гарним настроєм та позитивом від безпосередньої, непосидючої, активної, розумної та артистичної малечі фахівців системи БПД. З’явилася на Полтавщині й рубрика #позитивщодня, мета якої — поділитися з друзями, колегами, партнерами та підписниками гарним настроєм, позитивними відео та світлинами. Ініціатива знайшла відгук у підписників, адже за досить короткий час охопила майже 3 тисячі читачів.

Ініціатива «Знаю! Вмію! Розумію!», ініційована на Львівщині та реалізована фахівцями місцевих центрів з різних регіонів України, — це онлайн зустрічі з дітьми, на які запрошуються відомі люди, правники, громадські активісти.

«Впевнена, що в подальшому всі ці навички комунікації, отримані під час карантину, стануть у нагоді. Після виходу з карантину система БПД, і в частині правопросвітницької діяльності також запрацює на новому диханні!», ˗ зазначає заступниця директора Івано-Франківського місцевого центру БВПД Іванна Тичковська.

Дніпровський місцевий центр щотижня пропонував читацькій спільноті у Фейсбуці інтелектуальні розваги. Переможці ініціативи «Правовий кросворд» отримали невеликі сувеніри з контактами системи БПД.

Для людей, про людей, мовою людей

Карантин засвідчив, що необхідно максимально швидко адаптуватися, бути гнучкими, відповідати потребам громадян «тут і сьогодні».

«Головною особливістю комунікації в умовах карантину є те, що потрібно оперативніше реагувати на новації в рішеннях уряду, парламенту, місцевої влади і якомога доступніше та змістовніше через різні канали доносити цю інформацію з правового погляду до наших громадян. При цьому дієвими є й успішні історії клієнтів, адже саме через них люди починають більше довіряти системі правової допомоги», — каже директор Регіонального центру з надання БВПД у Чернівецькій області Аркадій Мунтяну.

Як показує досвід роботи працівників центрів, найкращий спосіб адаптації юридичної інформації для громадян — наведення конкретних прикладів з життя щодо вирішення певного питання. Наприклад, фахівці Сарненського місцевого центру Рівненщини започаткували постійну рубрику з історіями клієнтів «Story_telLing». Сьогодні цей проєкт реалізувається у двох форматах: радіопередачі та відеоролики.

Ми намагаємося мінімально використовувати юридичні терміни та канцеляризми, спрощувати інформацію, візуалізувати її, насамперед за допомогою інфографік. Так, фахівці Шепетівського місцевого центру підготували 28 інфографік для соцмереж, які активно поширювали у місцевих групах, на сторінках у соціальних мережах місцевих органів влади та партнерів. Криворізькі колеги підготували більше 30 інфографік. Як показує практика цікавий контент завжди  знаходить свого читача — окремі інфографіки, підготовлені фахівцями Координаційного центру, мали понад 100 тисяч переглядів. Натомість Харківський місцевий центр запровадив міні-рубрику з порадами щодо поводження під час карантину з авторськими картинками у вигляді коміксів.

Відтепер правова допомога стала ще ближчою до людей – у Facebook, Youtube, радіо, ТБ та відео. В інфографіках та презентаціях, письмових відповідях та консультаціях, у Viber та Tелеграм. Підсумовуючи, варто зазначити, що кожен десятий клієнт системи БПД дізнався про таку можливість із медіа.