назад

Львівщина: завершення реформи децентралізації

З 2014 року в країні триває реформа адміністративно-територіального устрою. Від її успішного завершення залежить майбутнє України.

Про одне з надважливих питань, яке сьогодні турбує та цікавить суспільство – завершення децентралізації, з передачею повноважень та фінансів на рівень територіальних громад – розповідає Орест Шот, юрист Регіонального центру з надання БВПД у Львівській області.

Наразі Уряд визначив адміністративні центри та затвердив території понад 1470 територіальних громад (міських, селищних, сільських) замість 11250, більшість з яких були неспроможними або малоспроможними. Їхнє юридичне створення може відбутися після проведення чергових місцевих виборів у жовтні 2020 року. Фактично урядом було визначено, що підтримка реформи децентралізації в Україні є пріоритетною і сприятиме розвитку місцевого самоуправління і економічного розвитку країни в цілому.

12 червня Уряд підтримав проект постанови Парламенту про ліквідацію 490 та утворення 129 районів в усіх областях України, з яких 10 – у АР Крим та 7 – на тимчасово окупованій території Донецької та Луганської областей.

Втім, остаточне рішення щодо кількості та формату районів буде визначатися рішенням ВРУ. Але це рішення необхідно прийняти на поточній сесії, щоб вибори до районних рад пройшли на новій територіальній основі. Таким чином кількість районів зменшиться майже в 4 рази.

Схвалення цих постанов Парламентом забезпечить відповідність системи адміністративного територіального устрою районного рівня України сучасним вимогам та європейським стандартам.

У Львівській області з 20 районів має залишиться 7, а саме: Дрогобицький, Золочівський, Львівський, Самбірський, Стрийський, Червоноградський, Яворівський.

Згідно з планом Дрогобицький район має складатися з 9 громад, Золочівський – з 13 громад, Львівський – з 13 громад, Яворівський – з 13 громад, Самбірський – з 21 громади, Стрийський з 17 громад, Червоноградський – з 12 громад.

Інститут префектів планується впровадити після внесення відповідних змін до Конституції України. Префекти почнуть працювати після прийняття відповідного пакета законів, зокрема, один з них Закон України «Про префекта». Необхідний певний перехідний період для навчання префектів і створення префектур. У цей час функції префектів виконуватимуть голови ОДА і РДА. До основних повноважень префектів буде віднесено: адміністративний нагляд за законністю актів ОМС відповідних рівнів; здійснення координаційних повноважень щодо територіальних органів ЦОВВ на відповідних рівнях; забезпечення виконання державних програм.

Разом з тим відсутність змін до Конституції в частині децентралізації суттєво ускладнює реалізацію реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади. Для приведення законодавства до положень Європейської хартії, необхідно внести зміни щодо: системи адміністративного територіального устрою, системи органів місцевого самоврядування на обласному і районному рівнях, зміни статусу місцевих державних адміністрацій.

Наразі тривають публічні обговорення проекту змін до Конституції. Після цього проект має бути прийнятий на двох сесіях Парламенту.

Відповідно до Регіонального плану надання безоплатної правової допомоги у Львівській області на 2020 рік, системою правової допомоги заплановано проведення значної кількості правопросвітницьких заходів для громад та спільнот, зокрема, щодо можливостей вирішення правових питань; роз’яснення змісту основних реформ, що проводяться Урядом України, а також моніторинг діяльності органів влади новоутворених громад (моніторинг актуальних питань в територіальних громадах, правових консультацій та інформації для їх вирішення) формування та підтримка в актуальному стані «карти правових потреб» та розповсюдження інформації щодо змісту основних реформ, що здійснює Уряд шляхом підготовки окремого узагальненого матеріалу та поширення в партнерських організаціях та громадах.

Зазначені плани дещо скориговані через карантинні обмеження в Україні, які продовжені урядом до 31 липня, що унеможливило проведення частини запланованих правопросвітницьких заходів.

З метою впізнаваності на рівні громади та визначення свого місця як модератора процесу змін, заплановано формування кейсу проблемних питань об’єднаних територіальних громад, передбачено проведення системної актуалізації паспортів громад; участь в роботі колегіальних та інших органів та розробка методичних матеріалів для поширення серед партнерів та незалежних провайдерів БПД та інше.

Тож структури системи безоплатної правової допомоги на Львівщині, а це Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Львівській області та 5 місцевих центрів: Буський, Львівський, Самбірський, Стрийський та Червоноградський, у складі яких 22 бюро правової допомоги, активно беруть участь у реалізації однієї з основних реформ в державі – реформи децентралізації та державного управління.