назад

П’ять років бюро правової допомоги: орієнтація на клієнтів

Сьогодні п’яту річницю з дня створення святкують бюро правової допомоги. Завдяки їх створенню правова допомога стала ближче до людей. У Житомирській області функціонують 19 бюро правової допомоги. Про здобутки та виклики, які постали перед працівниками бюро читайте у нашому огляді.

Вислухати та допомогти

З кожним роком до бюро звертається все більше людей як за консультацією, так і за вторинною правовою допомогою Діяльність бюро спрямована на розв’язання правових проблем людей та підвищення рівня правосвідомості громадян. Завдяки їх роботі люди, що проживають у віддалених селах мають доступ до юридичних послуг. За ці п’ять років вони здобули довіру клієнтів. Чимало клієнтів повертаються до бюро із новими правовими питаннями.

Серед питань, з якими звертаються люди: спадкування майна, розірвання шлюбу, призначення та виплати аліментів, порядок призначення соціальних виплат та пільг, що передбачені законом, призначення та перерахунок пенсії, тощо. Часто трапляються ситуації, коли юристи бюро допомагають вирішити питання в досудовому порядку чи зібрати необхідні документи та докази для звернення до суду. Наприклад, клієнт не може отримати відповідь від певної установи чи підприємства або врегулювати спірні юридичні моменти із сусідами чи родичами. У такій ситуації працівники бюро складають заяви, скарги чи пишуть листи, а також часто покроково розписують клієнту алгоритм дій для вирішення питання, що його турбує.

Більшість клієнтів, які звертаються до Чуднівського бюро, дізнались про нього від друзів, знайомих чи родичів, а також від організацій з якими ми співпрацюємо. Досить велику кількість клієнтів до нас перенаправили із військомату, управління праці та соцзахисту та інших установ, – розповідає заступник начальника Чуднівського бюро правової допомоги Роман Фарбота.

Важливою послугою для людей, які не можуть за станом здоров’я особисто відвідати бюро, стала адресна правова допомога.

Земельні питання та виклики

З відкриттям ринку землі збільшилась кількість питань земельних правовідносин. У межах програми «Прискорення приватних інвестиції у сільське господарство України», здійснюються виїзні прийоми до старостинських округів громади, під час яких  місцеві мешканці мають змогу отримати відповіді на свої питання та дізнатись про актуальні зміни в законодавстві для землевласників та землекористувачів.

У людей в селах є велика кількість питань стосовно землі: від отримання земельної ділянки, до розірвання договору оренди або укладення договору купівлі-продажу, – говорить начальниця Романівського бюро правової допомоги Жанна Пасенко.

Не все було без перешкод. Карантинні «випробування» змусили застосовувати дистанційну форму роботи, тож, фахівці системи БПД освоїли нові сервіси онлайн-комунікації з клієнтами. А також відтепер вони детально роз’яснюють клієнтам системи, як можна отримати правову допомогу безпечно вдома – скористатись мобільними застосунками «Безоплатна правова допомога» і «Твоє право», довідково-інформаційною платформою правових консультацій «WikiLegalaid».

Правові знання

Працівниками бюро проводяться правопросвітницькі заходи, зокрема: лекції, семінари, круглі столи, вікторини тощо. Заходи проводяться як для всіх громадян, так і для цільових категорій, зокрема: малозабезпечених осіб, осіб з інвалідністю, дітей, дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування, учасників АТО, УБД, ВПО, постраждалих від домашнього насильства тощо.

 У 2016 році у громадян був досить великий запит саме на незалежну державну інституцію, яка змогла б їх захистити не тільки в сфері приватно-правових відносин, а ще й у публічно-правових спорах з державними органами, органами виконавчої влади та місцевого самоврядування. Я вважаю, що ми досить успішно впоралися з першочерговими завданнями, які стояли перед нами на час відкриття бюро правової допомоги, – зазначає директор Житомирського місцевого центру з надання БВПД Олександр Коваль.

На роботу бюро та категорію питань, що найбільш поширені, суттєво впливає географія розташування бюро та інші чинники, наприклад проживання на території громади великої кількості осіб, що постраждали від аварії на ЧАЕС або наявність військової  частини чи великого підприємства.

Наприклад, в Олевському та Овруцькому бюро правової допомоги основну частину звернень становлять питання щодо виплат особам, що постраждали від Чорнобильської катастрофи та мають право на компенсації та гарантії від держави. Фахівці бюро Максим Завірський, Ольга Могилевець та Марина Ковальчук мють успішні кейси щодо призначення виплат постраждалим від аварії на ЧАЕС та виплат щорічної одноразової грошової допомоги до 5 травня учасникам бойових дій.

Окрім надання юридичних консультацій, складання процесуальних документів та представництва інтересів клієнтів у суді, значну частку роботи наших бюро становить правопросвітництво, що покликане інформувати людей про обсяг їх прав та обов’язків, а також способи вирішення найрізноманітніших правових проблем. Сьогодні працівники бюро активно залучені до поширення інформації про впровадження ринку землі та всього, що стосується права власності на земельні ділянки. Також, на постійній основі, відбуваються заходи з питань, що ніколи не втрачають актуальності, як то пенсійне та цивільне, сімейне та спадкове право, адміністративні правопорушення,  право на соціальні виплати та гарантії, тощо, – розповідає директор Петро Пелешок.

Також працівники бюро активно контактують та співпрацюють із об’єднаними територіальними громадами, постійно проводяться спільні заходи для мешканців сіл та міст, а також тренінги для працівників ОТГ.  Тісна співпраця дає свої результати: у випадку, коли у мешканців громади виникає правове питання, керівники ОТГ направляють таких громадян до найближчого бюро, де їм завжди допоможуть компетентні юристи.