назад

Підвищення рівня правової культури громадян на Київщині

Віра в можливість вирішувати свої проблеми у правовий спосіб, незалежно від статків чи соціального статусу, зміна правосвідомості українців, відчуття ними справедливості – ось головна мета системи безоплатної правової допомоги.

Задля підвищення рівня правової культури населення, Центрами та бюро правової допомоги у Київській області регулярно організовується інформаційно-роз’яснювальна робота та проводяться правопросвітницькі заходи в офлайн та онлайн режимі.

Протягом IV кварталу 2021 року Білоцерківський, Броварський та Вишневський МЦ з надання БВПД з метою інформування про систему безоплатної правової допомоги та можливості отримання БПД відвідали:

  • міські, селищні, сільські ради;
  • центри зайнятості;
  • виправні колонії;
  • навчальні заклади;
  • пункти тимчасового розміщення біженців;
  • будинки-інтернати для людей похилого віку та інвалідів, психоневрологічні інтернати тощо.

Разом з цим, на постійній основі проводилися виїзні прийоми громадян,  «вуличне» інформування, онлайн-семінари.

За звітний період Центрами та бюро правової допомоги проведено низку робочих зустрічей для налагодження та обговорення подальшої співпраці внаданні безоплатної правової допомоги особам, які потребують такої допомоги та проведення спільних заходів щодо правопросвітництва населення.

Під час зазначених заходів розглядалися питання:

  • земельних правовідносин (земельних прав, можливостей їх реалізації та покращення доступу до інструментів їх захисту в правовий спосіб, оподаткування);
  • легального працевлаштування (переваги офіційного працевлаштування, збереження робочих місць);
  • прав засуджених осіб;
  • механізму та порядку зняття з реєстрації місця проживання в добровільному порядку;
  • домашнього насильства, булінгу (методи профілактики та алгоритми реагування);
  • права дитини;
  • трудові гарантії та пільги військовослужбовців, пільги внутрішньо переміщених осіб;
  • механізм поновлення цивільної дієздатності фізичної особи, яку суд визнав недієздатною;
  • поновлення втрачених документів;
  • новели законодавства України, нові регламенти та механізми вирішення.

Протягом звітного періоду Центри продовжували запрошувати небайдужих мешканців громад до участі у проекті «Волонтер БПД». Серед бажаючих переважну більшість складають майбутні юристи – студенти юридичних вишів і факультетів. Студенти юридичних клінік часто самі безкоштовно консультують громадян. Під час волонтерської роботи вони мають змогу побачити, як працюють консультанти у місцевих центрах та перейняти успішний досвід. Крім того, під час волонтерської роботи вони мають змогу покращити навички комунікації, напрацьовують контакти, зв’язки, які їм стануть у нагоді в майбутній діяльності. Кращих волонтерів нагороджено грамотами.

Працівники Центрів та бюро правової допомоги на постійній основі проходять навчання щодо надання правових інформацій та консультацій, здійснюються обговорення найбільш проблемних питань при консультуванні та представництві інтересів клієнтів, складення документів процесуального характеру за зверненням суб’єктів права на безоплатну вторинну правову допомогу після прийняття рішення про надання такої допомоги. Відбувається постійний обмін робочими практиками.

За IV кварталу 2021 року місцевими Центрами та бюро зареєстровано 10689 звернень громадян, 614 з яких надано БВПД, а 10 075 проінформовано про їхні права, порядок їх реалізації та відновлення у разі порушення. Найчастіше зверталися з питаннями у сфері сімейного, цивільно, адміністративного права, а також з питань виконання судових рішень.

Таким чином, вищезазначені показники свідчать про довіру населення до системи надання безоплатної правової допомоги.

І цілком обґрунтовано, адже остання, у свою чергу, забезпечує постійний розвиток шляхом проведення системного аналізу звернення громадян, підготовки та систематичної актуалізація юридичних консультацій для вирішення типових проблемних питань працівниками центру, а саме аналізування звернень громадян, наданих центром консультацій, результатів роботи адвокатів, розробка працівниками пропозицій щодо вдосконалення задіяної системи безоплатної правової допомоги, надання пропозицій щодо зміни законодавчої бази тощо.