назад
05.01.22

Правопросвітництво у сфері земельних відносин

У п’яти найбільших містах України відбувся ІІ Всеукраїнський Форум «Право&Свідомість: 30 років Незалежності». Під час телемосту між Києвом, Харковом, Одесою, Дніпром та Львовом фахівці системи БПД, експерти, правозахисники, представники органів державної влади, громадських і міжнародних організацій  обговорювали ключові напрямки правопросвітництва.

На базі правового клубу PRAVOKATOR.Київ говорили про результати правопросвітницьких заходів у сфері земельних відносин та про плани і перспективи правопросвітницької діяльності.

Під час панельної дискусії заступник директора Координаційного центру з надання правової допомоги Сергій Ющишин зазначив, що цього року було проведено 4136 правопросвітницьких заходів на тему земельних правовідносин, під час яких охоплено понад 139,5 тис. осіб.  Загалом 26,5 % з усіх заходів системи БПД стосувалися саме цієї тематики. Доволі типовою для України є ситуація, коли після відвідування правопросвітницького заходу більшість людей зверталися до центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги та отримували необхідну правову підтримку.

«Така кількість заходів має свій позитивний ефект – зростає кількість звернень за безоплатною правовою допомогою у сфері земельних відносин. Найбільше людей цікавлять такі питання, як безоплатне отримання земельної ділянки,  розірвання договору оренди землі, порядок оформлення спадщини на земельну ділянку, земельна реформа в Україні та інші», – зазначив Сергій Ющишин.

Про законодавчі акти, що були прийняті у межах земельної реформи та про скасування мораторію, який порушував права людини говорив керівник напряму земельної реформи Програми USAID АГРО Сергій Кубах.

«Ми зараз маємо досить великий пакет законів та підзаконних актів і можемо з впевненістю сказати, що відбувається найважливіший момент і найбільші зміни в земельних відносинах за 30 років. До цих змін потрібно бути готовими. Отож, на цьому етапі правопросвітницька функція системи БПД виходить на перший план», – переконаний Сергій Кубах.

Наступні кілька років, за словами експертів, потрібно долати дефіцит знань і разом об’єднуватися заради підвищення правосвідомості людей та донесення інформації.

Аналізуючи заходи, що проводилися у цьому році, Сергій Кубах зауважив, що зустрічі у форматі запитання-відповідь були найбільш дієвими для українців, тому що змогли задовольнити всі правові потреби.

Продовжуючи тему адаптації суспільства до змін, координаторка програми ЄС та Світового банку «Підтримка прозорого управління земельними ресурсами в Україні» Дар’я Манжура говорила про першочергові завдання, які потрібно втілювати в життя безперервно протягом кількох років.

«Одне з пріоритетних завдань – підвищення обізнаності землекористувачів,  землевласників та громад,  і саме на базі системи безоплатної правової допомоги. Чому? Тому що система БПД сфокусована не лише на консультаційній та правопросвітницькій діяльності, а й на наданні правової допомоги соціально незахищеним верствам населення. І передусім важливо підняти рівень життя саме дрібних фермерів і землевласників, допомогти громадам краще управляти своїми земельними ресурсами, більше збирати надходжень до місцевих бюджетів, розвивати свої території», – сказала Дар’я Манжура.

На сьогодні уже багато зроблено для підвищення рівня обізнаності населення про нововведення в законодавстві. Серед найбільших досягнень у цій сфері – проведення системою БПД пілотного опитування респондентів щодо правової обізнаності землекористувачів та землевласників, розробка та виготовлення інформаційних матеріалів про ключові зміни у земельному законодавстві, інтеграція системи БПД до розважальних та агропромислових масових заходів у регіонах для надання консультацій про земельну реформу тощо. Але попри досягнення потрібно й надалі системно втілювати всі плани – з цим погоджуються і експерти, і фахівці системи БПД, акцентуючи увагу на збільшенні потреби українців у правовій інформації.

Присутні на Форумі представники центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги, які безпосередньо працюють з громадами та людьми, котрі звертаються з правовими питаннями, поділилися власним досвідом ефективної правопросвітницької роботи.

Так, директор Житомирського місцевого центру з надання БВПД Олександр Коваль зазначив, що 80% звернень клієнтів стосуються саме отримання правових консультацій.

«Для зручності клієнтів ми намагаємося надавати консультації у письмовій формі, оскільки людині надзвичайно важко запам’ятати всі законодавчі норми, які стосуються її питання. Отримавши письмову консультацію, клієнт виходить з центру вже з готовим алгоритмом вирішення своєї проблеми», – зазначив Олександр Коваль.

Серед основних місць, де громадяни отримують потрібну правову інформацію – консультативні пункти, робота яких завжди заздалегідь анонсується в громадах. У межах цих пунктів проводяться не лише консультування громадян, а й правопросвітницькі заходи, темами для яких стають напоширеніші правові запити жителів цих громад.

Важливу роль у забезпеченні правовою інформацією українців відіграє довідково-інформаційна платформа правових консультацій WikiLegalaid, яку наповнюють фахівці системи БПД. На сьогоднішній день на платформі розміщено понад 200 консультацій у сфері земельних відносин.

Учасники тематичної панелі говорили також про роль партнерських організацій у проведенні результативних правопросвітницьких заходів.

«Ефективне правопросвітництво неможливе без залучення ключових партнерів, зокрема об’єднаних територіальних громад, оскільки всі заходи орієнтовані на правові потреби і проблеми громад. Саме без територіальних громад неможливе правопросвітництво у віддалених точках. А завдяки налагодженій співпраці, яка проводиться на основі підписаних меморандумів, ми дізнаємося правові потреби тієї чи іншої громади, на які і орієнтуємося плануючи заходи», – говорить директорка Броварського місцевого центру з надання БВПД Катерина Лиско.

Аналізуючи і підсумовуючи почуте від усіх спікерів, учасники Форуму в Києві взяли участь у фасилітаційній сесії, під час якої напрацювали алгоритми для проведення правопросвітницьких заходів та інформаційних кампаній у сфері земельних відносин.

Перш за все, розмірковуючи про цільову аудиторію, на яку будуть направлені майбутні заходи, учасники обговорення визначили основні групи, серед яких землевласники, землекористувачі, орендарі, орендодавці, потенційні землевласники – як покупці, так і спадкоємці.

До партнерів, які будуть допомагати реалізовувати заходи, віднесли громадські організації, об’єднані територіальні громади, фермерів, представників дрібного бізнесу, державні установи, органи виконавчої влади, навчальні заклади та лідерів громадських думок.

Також були виділені ключові меседжі, наприклад, «Не протоптуй землю, використовуй як прибуток!» чи «Захисти те, що тебе годує», визначені формати праворосвітництва, ресурси та результативні показники, серед яких – збільшення клієнтів системи БПД.