назад

Правова освіта дітей в рамках проєкту «Школа правознавців»

Питання правової освіти та правового виховання дітей та молоді має суттєве значення для формування правової держави.
Саме цим керувалися розробники проєкту  «Школа правознавців», який реалізується за підтримки Каховської міської ради.

Варто нагадати, що над проєктом працювала ініціативна група «Місто законів», керівником якої є інтегратор Каховського місцевого центру з надання БВПД Володимир Щербаков. Поступово правопросвітницькими заходами – а це тренінги, лекції, правові квести, екскурсії із залученням партнерів – була охоплена вся Херсонська область. Цільова аудиторія – діти шкільного віку, які після закінчення проєкту продовжили б ведення просвітницької діяльності. У цьому, власне, і полягає унікальність даного проєкту, який другий рік поспіль успішно діє і до якого приєднуються нові партнери.

Білозерський район
Екскурсію для учнів 6 класу Білозерського наукового ліцею ім.О.Я.Печерського до районного відділу пробації організували та провели працівники Білозерського бюро правової допомоги (Херсонський місцевий центр з надання БВПД).

Захід носив правопросвітницький характер та відбувся за безпосередньої підтримки працівників відділу пробації, які розкрили суть поняття «пробація», зазначили її види та розповіли, хто відповідно до Закону України «Про пробацію» є суб’єктами пробації, їх права та обов’язки.
Учні дізнались і про переваги пробації для осіб, які вчинили правопорушення –це можливість виправитися без перебування в місцях позбавлення волі. Такі особи не втрачають соціальні зв’язки та шанс зберегти або створити сім’ю.
Також особовий склад відділу звернув увагу слухачів на питання кримінальної відповідальності неповнолітніх та види кримінальних покарань.
Головна спеціалістка Білозерського бюро правової допомоги Альона Василевич розповіла учням про адміністративну відповідальність неповнолітніх та заходи впливу, передбачені законодавством; повідомила про покрокові заходи, які необхідно вживати в разі потрапляння у складну ситуацію, а також розповіла про вимоги Закону України «Про безоплатну правову допомогу» в частині, що стосується захисту прав дітей.

Великоолександрівський район
Правовий урок на тему: «Права, свободи людини і громадянина» провела для учнів 10-го класу загальноосвітньої школи №1 начальниця Великоолександрівського бюро правової допомоги (Бериславський місцевий центр з надання БВПД) Ольга Соколенко.

Ольга Соколенко пояснила старшокласникам такі поняття, як «права і свободи людини і громадянина», починаючи від історії походження до сьогодення, охарактеризувала їх види, навела відповідні приклади.
Десятикласники дізналися, що визнання і юридична захищеність прав і свобод людини вважаються головною ознакою правової держави.
Окрім того, учні ознайомилися з міжнародними документами з прав людини, а також засвоїли, що Україна приймає та визнає загальноприйняті міжнародні стандарти у сфері гарантування прав, свобод людини і громадянина. Це  Загальна декларація прав людини 1948 року; міжнародні пакти про економічні, соціальні і культурні права, громадські і політичні; Конвенція про захист прав людини.
Діти дійшли висновку, що права людини є не тільки загальними, але і рівними для всіх, тобто без урахування належності до раси, статі, національності, релігії, політичних переконань тощо.

Нижньосірогозький район
Низка правопросвітницьких заходів в рамках проєкту «Школа правознавців», пройшла на базі Нижньосірогозького закладу повної загальноосвітньої  середньої освіти, більшість з яких провела начальниця Нижньосірогозького бюро правової допомоги (Каховський місцевий центр з надання БВПД) Інеса Угорчук.

Для учнів 1-А класу фахівчиня бюро разом з класним керівником Інною Черняк провела урок «Дитина та її права».
З великою увагою та захопленням першачки слухали інформацію про те, які саме права має кожна дитина. За допомогою ілюстрованих картинок діти визначили казки та назвали казкових героїв, права яких було порушено. А на завершення першокласники отримали паспорт прав дитини.

Тренінг «Приклади правопорушень серед дітей і юридична відповідальність за їх скоєння» пройшов для учнів 6-Б класу.

Підвищення правової культури і правосвідомості школярів, посилення знань з правознавства – ось мета, яку ставили Інеса Угорчук та класний керівник Ганна Пантелей, готуючи цей захід.
Варто додати, що в ході тренінгу учні ознайомилися з найпоширенішими прикладами правопорушень, що виникають серед дітей, після чого  активно вирішували задачі із визначенням виду порушення. Жвавий інтерес викликало й питання відповідальності неповнолітніх осіб.

Подорож у країну прав, моралі та закону здійснили учні 5-А класу разом з фахівчинею бюро Оленою Садловською  та класним керівником Ларисою Пендак.

Мандруючи країною прав, діти побували на островах «Права дитини» та «Обов’язки дитини», де за допомогою карток із загадками визначали основні права дитини.

Також учні відвідали «Острів Знань», де їм була запропоновала цікава гра «Так чи ні».

Рідкісна можливість побачити зсередини роботу служби, до якої громадяни звертаються в найскладніших ситуаціях, з´явилась в учнів 4 класу: разом з Інесою Угорчук та класним керівником Галиною Чебукіною діти побували в Нижньосірогозькому відділенні поліції.

Про відповідальність неповнолітніх за адміністративні та кримінальні правопорушення розповіла інспектор сектору кадрового забезпечення Лілія Бичків, а дільничний офіцер поліції сектору з ювенальної превенції Маргарита Мартинова ознайомила дітей з правилами дорожнього руху.

Але підвищену увагу привернула учбова зброя та спеціальні засоби, які продемонстрував інспектор режиму секретності Олександр Вагерич.  Діти з цікавістю роздивлялися амуніцію та спецзасоби, які допомагають поліцейським в їхній службі.

Учні Нижньосірогозького навчального закладу відвідали й районний  відділ ДРАЦС: цікаву екскурсію для них організували працівники бюро.
Про історію створення органів ДРАЦС, завдання та покладені функції розповіла Антоніна Сидоренко.

Вона також проінформувала про пілотні проекти Міністерства юстиції та систему БПД.

По завершенні заходів усі учні отримали буклети проєкту «Я МАЮ ПРАВО!» та системи БПД правороз’яснювального характеру з контактами місцевих центрів та бюро.