назад

Про захист прав споживачів говорили на Українському радіо: Суми

Купуючи товар, ніхто з нас не застрахований від того, що наші права як споживачів не будуть порушені. Випадків, коли покупець отримав неякісний товар, безліч. Як бути в таких ситуаціях, що варто знати та до кого звертатися за допомогою інформував радіослухачів Українського радіо: Суми юрист Регіонального центру Олексій Рибалка.

Юрист розповів про правила популярних останнім часом покупок через інтернет.  Фахівець зазначив, що купівля товару через інтернет – це договір, укладений на відстані за допомогою засобу дистанційного зв’язку. При купівлі товару через інтернет необхідно звертати увагу на добросовісність та репутацію продавця; відомості про товар та виробника; умови доставки та оплати товару; наявність гарантійного талону на товар тощо. По можливості не перераховуйте всю суму оплати за товар наперед, якщо продавець таки вимагає сплату частини або всієї суми коштів, скористайтеся окремою кредитною карткою та обов’язково зберігайте всі документи, що підтверджують зв’язок із продавцем та факт оплати товару. Також слід бути обачливими, якщо продавець змінює свою IP-адресу, має негативні відгуки в соціальних мережах.

Олексій Рибалка зазначив, що покупець має право розірвати укладений через інтернет договір і повернути товар протягом 14-ти днів з моменту одержання товару. Будь-які витрати, пов’язані з поверненням продукції, покладаються саме на продавця. Варто пам’ятати, що не весь товар підлягає поверненню, який саме – зазначено в Постанові КМУ «Перелік товарів належної якості, що не підлягають обміну (поверненню)» від 19 березня 1994 р. N 172 (продовольчі товари, лікарські препарати, перуки,  друковані видання, предмети сангігієни, ювелірні   вироби   з   дорогоцінних  металів тощо).

Покупець має право вимагати у продавця інформацію про товар, відомості про умови зберігання, гарантійні зобов’язання виробника тощо. При купівлі товару варто обов’язково вимагати товарний чек, де б ви не придбавали товар, чи в магазині, чи на ринку. Якщо чек не дають – краще не купуйте, адже наявність чеку доводить, що ви купували певний товар в певному місці і може допомогти захистити права споживача.

Якщо товар не задовольнив споживача за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням, то споживач має  право обміняти його протягом 14 днів на аналогічний товар,  у продавця.

У разі придбання товару неналежної якості протягом встановленого гарантійного строку споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати:

1) пропорційного зменшення ціни;

2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;

3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

А у разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, споживач має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:

1) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;

2) вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця.

При пред’явленні споживачем вимоги про безоплатне усунення недоліків товару вони повинні бути усунуті протягом 14 днів з дати його пред’явлення або за згодою сторін в інший строк. На письмову вимогу споживача на час ремонту йому надається (з доставкою) товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) незалежно від моделі. Для цього продавець, виробник зобов’язані мати обмінний фонд товарів. Перелік таких товарів визначено в  Постанові КМУ N 172  від 19 березня 1994 р. Варто пам’ятати, що за кожний день затримки виконання вимоги про надання товару аналогічної марки та за кожний день затримки усунення недоліків споживачеві виплачується неустойка відповідно в розмірі одного відсотка вартості товару.

Довідково:

У разі порушення прав споживачів можна звернутися:

  • за правовою консультацією за єдиним номером системи безоплатної правової допомоги 0-800-213-103;
  • до відділу торгівлі, побуту та захисту прав споживачів СМР за адресою: м. Суми, вул. Горького, 21, каб. 210, тел. 700-656;
  • до управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби у Сумській області за адресою: м. Суми, вул. Гамалія, 25, гаряча лінія захисту споживачів (0542) 77-90-46.