назад

Робота бюро правової допомоги Черкащини: п’ять років довіри та справедливості

Цьогоріч 1 вересня система БПД відзначає п’яту річницю створення бюро правової допомоги. Саме у цей день 2016 року розпочали свою діяльність перші бюро правової допомоги, аби можливість отримати якісну безоплатну правову допомогу стала максимально наближеною до людей.

На сьогодні  в Україні функціонує близько 400 бюро, на Черкащині їх 16: Драбівське,  Канівське, Чорнобаївське, Кам’янське, Городищенське, Лисянське, Шполянське, Звенигородське, Корсунь-Шевченківське, Тальнівське, Жашківське, Христинівське, Монастирищинське, Катеринопільське, Маньківське та Чигиринське.

Якщо спочатку створення бюро правової допомоги громадяни мали змогу скористатися послугами юристів безпосередньо відвідавши їх, то з моменту створення мобільних і дистанційних пунктів доступу до БПД клієнти можуть  проконсультуватися з фахівцями бюро завітавши до таких пунктів, які функціонують  у приміщеннях місцевих органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, відділах пробації. Дистанційні пункти діють відповідно до графіків, а з початком карантинних обмежень працівники бюро додатково консультують громадян у телефонному режимі, електронною поштою, у соціальних мережах, у вигляді адресних письмових консультацій.

Згідно із законодавством на бюро правової допомоги покладаються такі завдання:

1) надання безоплатної первинної та забезпечення доступу до безоплатної вторинної правової допомоги;

2) здійснення правопросвітництва;

3) забезпечення доступу до електронних сервісів Міністерства юстиції України.

Фахівці бюро надають правову допомогу у цивільних та адміністративних справах, а також свідкам і потерпілим у кримінальному процесі. Усі питання з якими звертаються клієнти до бюро є важливими для його спеціалістів, адже від обраної правової позиції у справі залежить подальша доля людини.

«Я працюю більше трьох років в Чигиринському бюро правової допомоги. За цей час отримала великий юридичний досвід та навчилася вирішувати безліч правових проблем, які трапляються у житті громадян. Робота у системі безоплатної правової допомоги є особливою, тому що користь від неї отримують не лише люди, яким ми надаємо правову допомогу, а й самі працівники системи. Щоб допомогти нашим клієнтам, необхідно знати не лише законодавчі акти, а й володіти людськими якостями, бути в певній мірі психологом, оскільки часто доводиться не просто надавати юридичні консультації, а й допомагати людям не впасти у відчай, боротися за свої права», – розповіла Оксана Кривошея.

За 5 років роботи бюро правової допомоги Черкащини надано більше 50 тисяч правових консультацій, а безоплатну вторинну правову допомогу отримали понад 3 600 клієнтів.

Громадяни звертаються до бюро з різноманітних питань, але найбільша частка звернень у сфері соціального захисту, сімейного, спадкового та адміністративного права. Наприклад щодо розірвання шлюбу, призначення аліментів, поділу майна подружжя, спадкування, встановлення юридичних фактів, зняття особи з реєстрації тощо. Для учасників бойових дій на сьогодні є актуальним питанням перерахунок щорічних (до 5 травня) соціальних виплат. З останнім найчастіше звертаються до Канівського, Маньківського, Чорнобаївського та Чигиринського бюро правової допомоги.

Ключовими категоріями клієнтів є малозабезпечені особи, а також ветерани війни та учасники бойових дій.

 «У роботі бюро всі дні є особливими, кожен з них повний несподіваних  відвертих зізнань клієнтів, особистої готовності до важких психологічних  випадків  та вирішення правових задач будь-якої складності, жертовності своїм особистим часом, незважаючи на вихідний день чи обідній час. Особливо запам’ятались дні роботи з великими аудиторіями навчально-виховних закладів, де потрібно докласти максимум зусиль, щоб стати цікавим оратором та співрозмовником для молоді, мати змогу цікаво подати правову інформацію, доступно та зрозуміло», – розповіла фахівчиня Корсунь-Шевченківського бюро правової допомоги Оксана Курчатова.

Одним з основних напрямків роботи бюро є правопросвітництво, що передбачає інформування громадян про їх права, можливості їх реалізації та захисту.  Фахівці бюро використовують різноманітні форми роботи у цьому напрямку, зокрема: лекції, семінари, круглі столи, правові квести, інтерактивні уроки, правові вікторини, флешмоби, вуличні акції тощо. Правопросвітніми заходами охоплена різна цільова аудиторія: учні шкіл, студенти, їх батьки, педагогічні працівники, трудові колективи, безробітні, особи з інвалідністю, пенсіонери, учасники бойових дій, землевласники, фермери, незахищені верстви населення.

За період роботи бюро правової допомоги Черкащини фахівцями проведено майже 6 000 правопросвітницьких заходів.

Таку масштабну роботу самотужки важко здійснити, тому працівники бюро налагодили співпрацю з багатьма партнерами серед яких місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, центри зайнятості, органи пробації, правоохоронні органи, навчальні заклади, громадські організації та ЗМІ.

Наприклад, працівники Драбівського, Канівського та Чорнобаївського бюро правової допомоги налагодили співпрацю з представниками органів місцевого самоврядування результатом якої стало затвердження та фінансування на період з 2016 по 2020 роки Програми безоплатної правової допомоги для населення міст Канева, Чорнобая та смт. Драбова. Отримані кошти використовували для публікацій у ЗМІ актуальних правових питань, друку інформаційних матеріалів та буклетів для громадян.

Не менш важливою є й співпраця бюро правової допомоги зі ЗМІ. Так, незмінними партнерами бюро є місцеві друковані видання: газета «Віка» (Канівське бюро), громадсько-політична газета «Трибуна хлібороба» (Христинівське бюро), газета «Наше Слово» (Чорнобаївське бюро), газета «Понад Тікичем» (Лисянське бюро), газета «Маньківські новини» (Маньківське бюро), газета «Шполянські вісті» (Шполянське бюро), газета «Жашківщина» (Жашківське бюро). Щомісяця на їх шпальтах під рубриками «юридична консультація» та «бюро інформує» друкуються актуальні матеріали на правову тематику.

В ефірі радіомовлення «Чорнобаївська хвиля» (Чорнобаївське бюро) та «На хвилі Корсуня» (Корсунь-Шевченківське бюро) можливо  почути новинки чинного законодавства та успішні кейси системи БПД.

У співпраці з ТРК «Жасмін» працівники Жашківського бюро здійснили 11 виступів на телебаченні, інформуючи телеглядачів з різних правових питань та поширюючи серед громадян інформацію про діяльність системи БПД.

Тож, 5 років роботи бюро правової допомоги знаменуються вагомими здобутками, головними з яких є довіра людей, успішний захист порушених прав громадян та підвищення правової свідомості населення.