назад

З 21 листопада 2021 року громадяни України, які проживають на тимчасово окупованій території, отримали право на безоплатну вторинну правову допомогу. Звертатися за представленням своїх інтересів у суді та складенням процесуальних документів вони можуть з питань, пов’язаних із захистом порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів у зв’язку зі збройною агресією Російської Федерації та тимчасовою окупацією території України.

Таке розширення суб’єктів права на безоплатну вторинну правову допомогу внесене Законом України «Про визнання таким, що втратив чинність Закону України «Про створення вільної економічної зони «Крим» та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України» від 01 липня 2021 року  № 1618-ІХ.

 «Система безоплатної правової допомоги готова зробити усе необхідне, аби забезпечити доступ до права та правосуддя для кожного українця. Особливо актуальним є відновлення справедливості для тих громадян, які на сьогодні опинилися по той бік від звичного життя і постійно стикаються із масовим порушенням своїх прав», — переконаний в. о. директора Координаційного центру з надання правової допомоги Олександр Баранов.

Внаслідок збройної агресії та окупації частина території України набула статусу тимчасово окупованої, на якій українська система правосуддя перестала функціонувати.

Водночас за міжнародними стандартами держава має гарантувати справедливе судочинство та належний захист прав і свобод людини. Тобто Україна має забезпечувати рівний та безперешкодний доступ до правосуддя для усіх громадян, зокрема й тих, які проживають на тимчасово окупованій території.

Ця категорія населення стикається з негативними наслідками, зумовленими бойовими діями та окупацією. Зокрема, йдеться про практику незаконного привласнення майна, його пошкодження та знищення внаслідок бойових дій.

Відповідно до законодавчих змін, громадяни України, які проживають на тимчасово окупованій території, отримали право на безоплатне представництво інтересів та складення процесуальних документів з питань, пов’язаних із захистом порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб (у тому числі про відшкодування шкоди, завданої внаслідок обмеження у здійсненні права власності на нерухоме майно або його знищення, пошкодження) у зв’язку із збройною агресією Російської Федерації та тимчасовою окупацією території України.

Надання правової допомоги громадянам, які проживають на тимчасово окупованій території, здійснюватиметься з урахуванням законодавства України, що визначає правовий статус тимчасово окупованих територій.

Представництво інтересів зазначених осіб здійснюватиметься у судах України з урахуванням територіальної підсудності судових справ, підсудних розташованим на тимчасово окупованій території судам.

При зверненні за безоплатною вторинною правовою допомогою такі громадяни повинні документально підтвердити їх належність до суб’єктів такого права. Крім паспорта громадянина України та реєстраційного номера облікової картки платника податків, мешканці тимчасово окупованих територій можуть пред’явити:

  • довідку, що підтверджує місце перебування громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території або переселилися з неї, видана територіальним підрозділом Державної міграційної служби України;
  • відомості про зареєстроване місце проживання на тимчасово окупованій території, які внесені до паспорта або документа, який посвідчує особу;
  • довідку про внесення відомостей до Єдиного державного демографічного реєстру;
  • будь-який інший документ, виданий органом реєстрації особі за її вимогою та підтверджує реєстрацію місця проживання особи на тимчасово окупованій території.

У разі відсутності у паспорті відмітки про реєстрацію місця проживання на тимчасово окупованій території, для підтвердження факту проживання можуть надаватися інші документи. Зокрема, ними можуть бути свідоцтво про право власності на майно, атестат чи диплом про здобуту освіту, трудова книжка чи військовий квиток тощо, в яких наявні відомості, що можуть підтвердити факт проживання на тимчасово окупованій території.

Нагадаємо, отримати безоплатну правову допомогу можна у понад 500 центрах та бюро правової допомоги по всій Україні, а також під час роботи консультаційних пунктів доступу до правової допомоги.

Зокрема, на Луганщині в безпосередній близькості до КПВВ «Станиця Луганська» та «Щастя» працюють Щастинське та Станично-Луганське бюро правової допомоги. На Донеччині працюють консультаційні пункти доступу до безоплатної правової допомоги на базі КПВВ «Новотроїцьке», «Майорськ» та «Мар’їнка». Водночас через блокування дзеркальних пунктів пропуску через лінію розмежування з боку тимчасової окупованої території, перетин осіб через лінію розмежування на КПВВ «Майорськ» та «Мар’їнка» на поточний момент фактично не здійснюється. При цьому особам, які звернулися до КПВВ «Майорськ», консультації та роз’яснення надаються у телефонному режимі.

Отримати консультацію можна дистанційно:

 

Довідково. Правовий статус та правовий режим на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей, Автономної Республіки Крим та міста Севастополя визначається законами України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях», «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», а також іншими законами України, міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, принципами та нормами міжнародного права.

Межі та перелік районів, міст, селищ і сіл, частин їх територій, тимчасово окупованих у Донецькій та Луганській областях, визначено Указом Президента України від 07 лютого 2019 року № 32/2019 «Про межі та перелік районів, міст, селищ і сіл, частин їх територій, тимчасово окупованих у Донецькій та Луганській областях».

Територіальна підсудність судових справ визначається відповідно до статті 12 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», Законом України «Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв’язку з проведенням антитерористичної операції», розпорядженням Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 02 вересня 2014 року №2710/38-14  «Про визначення територіальної підсудності справ».