назад

Відновне правосуддя на Донеччині: «секрети» успішності проєкту

Протягом року пілотний проєкт з відновного правосуддя для неповнолітніх  діяв на базі системи безоплатної правової допомоги у шести регіонах, у тому числі на Донеччині. Він довів свою ефективність і з квітня цього року поширений на всю Україну. Як проходив пілотний проєкт «Програма відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні злочину» у регіоні, розповідає координаторка пілотного проєкту, заступниця директора Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Донецькій та Запорізькій областях Оксана Савицька.

Які головні досягнення «пілоту» на Донеччині?

Протягом року в Донецькій області участь у пілотному проєкті з відновного правосуддя взяли 28 підлітків. Хоча загалом за рік було 84 справи, які відповідали вимогам участі неповнолітніх у програмі відновлення, однак з різних причин сторони відмовились від участі у пілотному проєкті.

Задля успішної реалізації «пілоту» ми залучили до співпраці нових партнерів – психологів, громадські організації, діяльність яких спрямована на ресоціалізацію неповнолітніх. Налагоджена тісна комунікація з ювенальними прокурорами Донецької області.

Завдяки цьому вдалось досягнути гарних результатів. Злагоджена взаємодія усіх виконавців та партнерів дала можливість 23 підліткам не зіпсувати своє майбутнє. Вони змінили своє ставлення до життя, переосмислили свій вчинок, примирилися з потерпілим, отримали соціальну підтримку серед людей зі спільними інтересами та уподобаннями, якої у багатьох випадках не вистачало в родинному колі.

Загалом 15 підлітків, які успішно пройшли програму відновлення, вже  звільнені від кримінальної відповідальності, щодо 8 справ рішення ще не прийняті.

Чи були випадки, коли діти не скористалися наданими програмою можливостями? 

Так, не всі справи були успішними. У двох випадках неповнолітні не використали шанс, який їм був наданий, і через невиконання умов угоди з потерпілим отримали покарання за вироком суду.

Що стає причиною дитячих правопорушень?

Кожен випадок по-своєму унікальний, за кожним стоїть окрема життєва історія. У кожного вчинку свої причини – чи то підліткова безпечність, чи то тяжка доля з самого дитинства, чи то незворотна втрата найближчої людини.

Хто був першим учасником проєкту на Донеччині? 

Хлопець із багатодітної родини. Разом із компанією дорослих чоловіків поцупив металевий брухт з подвір’я сусідки. На отримані гроші він хотів відремонтувати свій моторолер. Якби не програма відновлення для неповнолітніх, ця «пригода» могла б закінчитися для нього сумно.

Під час медіації він повністю визнав свою провину, щиро розкаявся, вибачився перед потерпілою. У межах заходів з ресоціалізації хлопець двічі на тиждень допомагав потерпілій, жінці похилого віку, поратись по господарству. Жінка вела з хлопцем щирі розмови, ділилась своїм життєвим досвідом. Завдяки такому спілкуванню була встановлена довіра між ними.

Коли  про цю історію дізнався рідний батько хлопця, який живе в іншому селі з новою родиною, він одразу забрав сина до себе. Після завершення навчального року влаштував його на роботу та допоміг вступити до ліцею, щоб хлопець здобув професію.

Цей приклад доводить, що медіація допомагає налагодженню зв’язків між людьми, на яких вплинуло правопорушення. Неповнолітній повертається до нормального життя. Потерпілий відновлюється емоційно, позбувається страху повторення події.

 

Які складові успішної реалізації програми відновлення для неповнолітніх?

Це злагоджена взаємодія усіх виконавців та партнерів, а  також вміння адвоката-медіатора створити сприятливі умови та побудувати довіру між сторонами.

Слід зауважити, що багато залежить і від органів влади територіальних громад. Адже саме громада відповідальна за соціальні умови, які спонукають до злочинів. Громади, як ніхто, мають бути зацікавлені у впровадженні відновного правосуддя. Це не лише профілактика дитячої та підліткової злочинності, а й запорука безпеки в громаді, можливість поліпшити життя її членів.

Для успішної реалізації проєкту слід залучати до співпраці органи місцевої влади, у тому числі через центри соціальних служб, служби у справах дітей, прийняття відповідних місцевих програм, створення безпечних просторів для підлітків тощо.