назад

2020-й став роком радикальних змін у сфері надання правових послуг. Питання доступності правової допомоги завжди було важливим, але в умовах пандемії COVID-19 набуло ще більшої актуальності. Система безоплатної правової допомоги швидко адаптувалася до нових викликів. Активне використання цифрових технологій для надання правових послуг, допомога у забезпеченні клієнтам доступу до медіації, розвиток волонтерського руху та багато іншого – все це для того, щоб всі люди мали можливість отримати якісні правові послуги та мали рівний доступ до правосуддя. Про це йшлося під час публічної презентації звіту системи БПД за 2020 рік.

Правова допомога стала сучаснішою та ефективнішою

«Хочу подякувати нашим партнерам, які протягом багатьох років нам допомагали. У дуже складному для всіх 2020 році завдяки тому, що були залучені ресурси багатьох партнерів, система безоплатної правової допомоги змогла активніше розвивати онлайн-сервіси, запроваджувати нові формати роботи з клієнтами і не допустити, щоб доступ до правосуддя в Україні якимось чином постраждав. Тепер система БПД може надавати правову допомогу, використовуючи усі сучасні технології», – зазначила заступниця Міністра юстиції України Валерія Коломієць.

У 2020 році система безоплатної правової допомоги вже вкотре довела свою ефективність. Це понад 146 тис. випадків захисту, представництва інтересів у судах, складення документів процесуального характеру. Це понад 510 тис. випадків надання консультацій і роз’яснень з правових питань, допомоги у складенні заяв, скарг тощо.

Це понад 275 тис. прийнятих дзвінків до єдиного контакт-центру системи БПД за номером 0 800 213 103.

«Минулий рік видався складним не лише для системи безоплатної правової допомоги, не лише для адвокатів, які співпрацюють з системою БПД, а й для всього українського суспільства та світу загалом. Але система БПД швидко переорієнтувалася для того, щоб безперервно надавати якісну правову допомогу. Безоплатна правова допомога, особливо у кримінальних справах, це та гарантія, яка має реалізовуватися щоденно, щогодинно і навіть щохвилинно. І система БПД справилася з цим завданням», – наголосив голова Комітету Верховної Ради України з питань правової політики Андрій Костін.

 Виокремити ключові досягнення з великого переліку справ, проєктів, інноваційних рішень системи БПД за 2020 рік вкрай складно. Та можна визначити ті, що мають найбільший вплив на доступність безоплатної правової допомоги. Так, утворена Наглядова рада Координаційного центру з надання правової допомоги, розширені категорії осіб, які мають право на безоплатну вторинну правову допомогу, дія пілотного проєкту з відновного правосуддя для неповнолітніх поширена на всю територію України, розпочата участь у реалізації проєкту «Прискорення приватних інвестицій у сільське господарство України».

Дистанційні сервіси: правова допомога в безпечних умовах

Запровадження карантину показало, наскільки система БПД важлива для суспільства. Постало питання можливості отримати правову допомогу, дотримуючись вимушених заходів безпеки.

Система БПД й до цього використовувала цифрові технології для надання правових послуг. Зокрема, створена та розвивається довідково-інформаційна платформа правових консультацій «WikiLegalAid». На сьогодні вона містить понад 1,9 тис. правових консультацій. Сторінки «WikiLegalAid» за 2020 рік переглянули понад 5,6 млн разів – це майже втричі більше, ніж у попередньому році.

З моменту запровадження карантинних обмежень суттєво збільшилася потреба людей в отриманні правової допомоги дистанційно, зокрема телефоном. Якщо у лютому до єдиного контактного центру системи БПД надійшло понад 28 тис. звернень, то у березні – майже 32 тис. А рекорд був у липні – майже 53 тис. дзвінків. У середньому у 2020 році щомісяця надходило 35-45 тис. дзвінків.

«Оскільки потреба у правовій інформації значно зросла, були запроваджені додаткові сервіси для консультування людей. Зокрема, розроблений мобільний застосунок «Безоплатна правова допомога», отриманий від ПРООН застосунок «Твоє право», запроваджені чати у Telegram та Viber з автоматизованим сервісом опрацювання усіх звернень», – зазначив в.о. директора Координаційного центру з надання правової допомоги Олександр Баранов.

Тепер дистанційні звернення щодо отримання правової інформації, консультацій, роз’яснень надходять до системи БПД різними каналами зв’язку — електронною поштою, у Viber, Telegram, Facebook, мобільний додаток «Безоплатна правова допомога», через форму зворотного зв’язку на офіційному сайті системи БПД. Загалом за 2020 рік через дистанційні сервіси надійшло понад 6 тис. звернень.

Доступ до правосуддя в умовах пандемії

Щоб якісно і повно надавати послуги в умовах пандемії, фахівці системи БПД освоїли нові сервіси онлайн-комунікації з клієнтами. Необхідні документи в паперовому вигляді можна надати через спеціально обладнані скриньки для кореспонденції. Якщо немає потреби у паперовому носії — через електронні засоби зв’язку.

Відбулися зміни і в наданні правової допомоги у кримінальному процесі. Регіональні центри з надання БВПД, як і раніше, працювали цілодобово та забезпечували захист усім затриманим, а також підозрюваним, обвинуваченим у кримінальному процесі, приймали дзвінки від затриманих осіб або їхніх родичів. Але новітні технології дали змогу змінити й тут деякі процеси – адвокати беруть участь у судових засіданнях онлайн.

У 2020 році регіональні центри з надання БВПД видали 87,3 тис. доручень про призначення адвоката коштом держави для здійснення захисту всім затриманим, а також підозрюваним, обвинуваченим у кримінальному процесі. І лише 5,4% клієнтів відмовилися від правової допомоги адвокатів, залучених для надання БВПД.

За минулий рік у доробку адвокатів, які співпрацюють з системою БПД, – 156 випадків винесення виправдувального вироку або скасування обвинувального вироку та закриття провадження судом апеляційної, касаційної інстанції, 115 випадків закриття провадження за відсутності складу злочину, у разі невстановлення доказів для доведення винуватості особи в суді і вичерпання можливостей їх отримання.

Місцеві центри з надання БВПД прийняли понад 58,8 тис. рішень про надання безоплатної вторинної правової допомоги клієнтам у цивільних та адміністративних справах. У 47% випадках БВПД у цивільних та адміністративних справах допомогу надали адвокати, а у 53% – юристи, які працюють у системі БПД.

«Кількість звернень за БВПД зменшилася. І це пов’язано з кількома чинниками. У тому числі – неможливість вирішення деяких справ у судовий спосіб під час карантину. Крім того, ми надаємо дуже якісну первинну правову допомогу і достатньо велика кількість  справ вирішується в позасудовий спосіб», – зазначив Олександр Баранов.

Про альтернативне вирішення спорів, відновне правосуддя та землю

Надання допомоги в забезпеченні доступу до медіації – один з видів правових послуг системи БПД. Переговори та медіація є найпоширенішими інструментами альтернативного вирішення спорів. Вони дозволяють вирішити суперечки та конфлікти без звернення до суду.

Сьогодні будь-яка людина може отримати допомогу у забезпеченні доступу до медіації на базі семи місцевих центрів. Вони співпрацюють з медіаторами та спеціалізованими організаціями для надання клієнтам послуг медіації на умовах pro bono. У населених пунктах, де відсутні медіатори, місцеві центри допомагають клієнтам отримати доступ до медіації онлайн.

Усього працівники центрів за період 2019–2020 років ідентифікували 190 спорів, які можна вирішити альтернативним способом, не звертаючись до суду. 53% клієнтів погодилися спробувати вирішити спір за допомогою медіації.

Медіація використовується також у проєкті «Програма відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні кримінального правопорушення», який реалізується на базі системи БПД з 2019 року. Спочатку – у пілотних областях, а у 2020 році проєкт поширений на всю Україну.

«Оскільки участь у проєкті потребує згоди двох сторін – неповнолітнього та потерпілого – він не завжди проходить успішно. Але минулого року у 103 випадках сторони погодилися взяти участь у проєкті, 72 неповнолітніх успішно пройшли програму ресоціалізації, і 59 з них за рішенням суду звільнені від кримінальної відповідальності», – розповів Олександр Баранов.

Також система БПД долучена до реалізації системного проєкту «Програма «Прискорення приватних інвестицій у сільське господарство України». У 2020 році система БПД реалізувала проєкт у всіх регіонах, при цьому оцінювання результативних показників проводилося у 10 пілотних областях. У 2021 році територія оцінювання стану впровадження проєкту розширена до 20 областей.

«І хоч поки що ми в процесі підготовки до земельної реформи, велика кількість людей потребує правової допомоги саме з цих питань. У 2020 році надійшло понад 23,3 тис. звернень із земельних питань, з них понад 86 % – це звернення за консультаціями»,  – зазначив Олександр Баранов.

За період реалізації проєкту, з травня по грудень 2020 року, було проведено понад 3,3 тис. правопросвітницьких заходів з земельних питань, якими було охоплено понад 113,9 тис. осіб.

Правопросвітництво та комунікація: змінюємо акценти

В умовах пандемії змінилися формати правопросвітницької діяльності системи БПД. Акцент робиться на онлайн-активностях. У 2020 році проведено понад 16,4 тис.  правопросвітницьких заходів, учасниками яких стали 950 тис. осіб. Більшість заходів – 57% відбулися онлайн – вебінари, відеоролики, прямі ефіри у соцмережах, подкасти, відеоконсультації та багато іншого. Нові цікаві ініціативи й після закінчення карантину стануть частиною правопросвітництва системи БПД.

«Постійна комунікація з потенційними клієнтами, з мешканцями громад дуже важлива для нас. Ми постійно говоримо про те, що є можливість безоплатно отримати правову допомогу, розповідаємо людям про їхні права, що робити у разі порушення цих прав», – зазначив Олександр Баранов. 

Відповідаючи на виклики часу, комунікація системи БПД стала більш орієнтованою на різні цільові групи. Потреба людей у правовій інформації на шпальтах ЗМІ та у соцмережах різко зросла із запровадженням карантинних обмежень.

Загалом у межах комунікаційної стратегії системи БПД за 2020 рік забезпечено вихід понад 45,5 тис. публікації у ЗМІ та інтернеті. У тому числі понад 6,4 тис. виступів на радіо та телебаченні, понад 1,8 тис. статей у друкованій пресі, понад 6,4 тис. матеріалів в інтернет-ЗМІ та 14,2 тис. публікації на сайтах партнерських організацій, 16,4 тис. матеріалів у соціальних мережах.

У серпні 2020 року у Донецькій та Луганській областях стартував пілотний проєкт «Волонтер БПД». Його мета – залучити громадських активістів, які виявили бажання стати волонтерами надання безоплатної правової допомоги. Волонтери надають поради та базову інформацію з правових питань у своїх громадах, поширюють інформацію про послуги, які надає система БПД, перенаправляють людей для отримання детальних консультацій або правового супроводу в суді.

За підсумками успішної реалізації проєкту «Волонтер БПД» у двох пілотних областях у 2021 році він поширений на всю територію України.

Як розвиватиметься система БПД далі  

«2020 рік був надзвичайно складним. Але ми бачимо, що система БПД запровадила нові види послуг, дистанційне надання правової допомоги. На наш погляд, це підтверджує те, що українська система БПД продовжує залишатися однією з найбільш динамічних і розвинутих систем надання правової допомоги, яка активно продовжує впроваджувати і стандарти Ради Європи, і практику Європейського суду з прав людини. Для Ради Європи підтримка системи безоплатної правової допомоги була і є одним із пріоритетів діяльності», – підкреслила заступниця голови Офісу Ради Європи в Україні Олена Литвиненко.

Подальший розвиток системи безоплатної правової допомоги насамперед полягає у спрощенні доступу до БПД як офлайн, так і онлайн. У 2020 році розроблено проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення доступу до безоплатної правничої допомоги та підвищення якості її надання». У проєкті закону пропонується, у тому числі, надати дітям, а також особам, визнаним судом недієздатними, право самостійно звертатися за отриманням безоплатної первинної правової допомоги. А коли, у випадках передбачених законом, їм надається право самостійно звертатися до суду за захистом свої прав — подавати до центрів звернення про надання безоплатної вторинної правової допомоги. Передбачається також збільшення межі малозабезпеченості осіб з інвалідністю для отримання БВПД.

«Ми продовжимо розвивати електронні сервіси системи безоплатної правової допомоги. Наразі у законопроєкті передбачена можливість звернення за БВПД та отримання її у цифровий спосіб»,  – розповів Олександр Баранов. 

 Незважаючи на складний 2020 рік, система БПД довела свою спроможність допомагати людям вирішувати їхні правові проблеми. Так, вона, як і будь-яка система, має відгукуватись на зміни, які відбуваються у зовнішньому середовищі і потребує певних змін задля задоволення суспільних потреб.

«Я бачу звіт системи БПД за 2020 рік як старт для нових можливостей, щоб за сприяння  донорів  і локальних партнерів  поглибити деякі сфери, які в ньому означені. Зокрема, важливим є розгортання  співпраці з органами місцевого самоврядування для моніторингу  у громадах потенційних правових потреб, щоб вони не виростали у проблеми . Добре, що система БПД надає допомогу у забезпеченні доступу до медіації, проводить тренінги з альтернативних способів вирішення спорів  і це слід розвивати  через укладення угод з професійними об’єднаннями медіаторів для постійного їх залучення і надання таких послуг. Важливим є також  розвиток  програм залучення юристів  приватних юридичних фірм до надання безоплатної правової допомоги  у складних справах на умовах pro bono, адже це – формування у приватному юридичному бізнесі соціальної відповідальності», – підкреслила заступниця керівника Програми USAID «Нове правосуддя» Наталія Петрова.

У 2021 році система БПД й надалі працюватиме над посиленням правової спроможності громад, розвиватиме інститут волонтера БПД. Також розвиватиме та впроваджуватиме нові сервіси. У тому числі – інтегруватиме альтернативні способи вирішення спорів у процедури надання правової допомоги, зокрема, забезпечуватиме доступ до медіації, як позасудового способу вирішення конфліктів шляхом переговорів.

Сервіси дистанційного надання правої допомоги, які набули великого значення у 2020 році, система БПД розвиватиме й надалі. У тому числі – за допомогою партнерів.

«Сумний контекст 2020 року показав, що сервіс БПД є актуальним за будь-яких умов, у тому числі під час пандемії коронавірусу COVID-19. IT-рішення набули додаткових сенсів, особливо завдяки карантинним обмеженням. Водночас для жителів непідконтрольних уряду України територій Донецької та Луганської областей, а також тимчасово окупованих АР Крим та міста Севастополя, вони актуальності й не втрачали, передусім через складність отримання доступу до цих сервісів. І це саме та сфера, де ми хочемо продовжувати роботу з колегами», – зазначив спеціаліст з питань верховенства права та доступу до правосуддя Програми ООН із відновлення та розбудови миру Іван Гончарук. 

Важливою зміною, яка запланована для реалізації у 2021 році, стане створення кабінету клієнта на офіційному сайті системи БПД. У 2020 році у співпраці з партнерами вже розроблене технічне завдання.

Крім того, у 2021 році планується запровадити єдині вимоги щодо організації роботи консультаційних пунктів доступу до БПД. Наразі запроваджується єдина віддалена форма роботи місцевих центрів, а саме організація роботи консультаційних пунктів доступу до БПД, що дасть змогу більш ефективно забезпечити потребу громадян в отриманні правових консультацій.