назад

Як все починалося: інтерв’ю з фахівцями бюро правової допомоги

Першого вересня 2016 року в Україні розпочали свою роботу бюро правової допомоги. Так, під юрисдикцією Івано-Франківського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги почали функціонувати п’ять відділів бюро правової допомоги, а саме: Богородчанське, Галицьке, Надвірнянське, Тлумацьке та Яремчанське. Щоб згадати як все починалося поспілкуємося з працівниками, які закладали початок історії діяльності бюро.

Галина Романів, колишня начальниця відділу «Яремчанське бюро правової допомоги»: Розкажіть, будь ласка, для чого створювалися бюро правової допомоги? Якою була їх функція на той час?

Бюро правової допомоги були створені в результаті реформи Міністерства юстиції України з метою підвищення правової свідомості кожної особи і громади зокрема. В той час ми повинні були побувати в селищних і сільських радах, відвідати кожного одинокого, такого, що не може сам прийти до бюро, жителя Яремчанщини та запропонувати правову допомогу. Таким чином, у вирішенні правових питань держава стала ближчою до своїх громадян. Як відомо, відділи юстиції, що нагадували установи радянського зразка і не виявляли великого бажання допомагати людям, ліквідували. Натомість створили бюро правової допомоги, основне завдання якого – знаходження особистісного підходу до кожної людини. І навіть якщо особа не була нашим клієнтом, тобто не підлягала під категорію суб’єктів права на безоплатну вторинну правову допомогу, ми завжди спрямовували її туди, де їй справді допоможуть. Також, одна із особливостей наших бюро – впровадження електронних сервісів Міністерства юстиції України. На той час це було новизною і великою зручністю для громадян, оскільки людям не потрібно було вже стояти в чергах, щоб отримати потрібну інформацію чи довідку, достатньо було ввійти в електронну систему і отримати необхідну інформацію.

Людмила Туєшин, заступниця начальника відділу «Надвірнянське бюро правової допомоги»: Які ваші спогади з відкриття бюро правової допомоги?

Бюро правової допомоги стали для українців ключовими точками у доступі до права та правосуддя. Так 1 вересня 2016 року відкрив свої двері для громадян відділ «Надвірнянське  бюро правової допомоги», де були присутні органи державної влади та органи місцевого самоврядування. В той день запрошеним був і священнослужитель, який освятив і благословив нас на плідну та корисну роботу для громадян. Для мене відкриття  видалось  досить напруженим, так як все нове потребує відповідних вмінь, знань, навичок.

У перший ж день відкриття були перші клієнти щодо отримання правової допомоги, а також для отримання безоплатної вторинної правової допомоги, що стосувалось сімейного права. Виникло справжнє відчуття, що ми є потрібні громадянам для захисту  своїх прав, а це можливо лише за участі кваліфікованих захисників. Тому, для багатьох громадян надзвичайно важливим є безкоштовне отримання саме вторинної правової допомоги.

Вікторія Бігун, заступниця начальника відділу «Богородчанське бюро правової допомоги»: З початку роботи бюро минуло багато часу, та все ж, чи пам’ятаєте ви скільки людей звернулося до вас за допомогою в перший місяць роботи бюро правової допомоги?

За перші чотири тижні роботи до відділу «Богородчанське бюро правової допомоги» для отримання правової допомоги звернулося більше ста людей, з них навіть 2 іноземців. Це не могло не тішити, ми розуміли, що працюємо у правильному напрямку. Інформування громадян та співпраця зі ЗМІ давала свої результати і населення почало дізнаватися про систему безоплатної правової допомоги.

Бюро правової допомоги – стали новою інституцією для України, яка покликана для надання юридичної консультації та адвокатського захисту незалежно від місця проживання, статусу тощо. Наші громадяни з усіх куточків країни, дістали можливість приходити до нас, отримувати якісну правову допомогу та залишаться задоволеними.

Лілія Вінтонишин, начальниця відділу правопросвітництва та надання безоплатної правової допомоги: Ви одна з тих, хто допомагав працівникам бюро правової допомоги зрозуміти якою є специфіка роботи в системі безоплатної правової допомоги. На вашу думку, які справи для працівників бюро правової допомоги найскладніші?

Так, пригадую, що отримувала багато дзвінків із запитаннями щодо роботи від працівників наших відділів бюро правової допомоги. Завжди була рада їм допомогти.

Щодо складності справ: основна мета нашої роботи – якісне надання правової допомоги клієнту, тому всі справи для нас, у тому числі і для працівників бюро правової допомоги, є дуже важливими. Серед типових питань, з якими клієнти звертаються до місцевого центру та відділів бюро правової допомоги є розірвання шлюбу, стягнення аліментів на утримання дітей, поділ майна подружжя, захист прав УБД, затоплення житлового приміщення, а також справи що стосуються пенсійного забезпечення. Саме такі справи є, не те що  найскладнішими, вони є найважливішими. На щастя, наші працівники – це висококваліфіковані спеціалісти, які стараються надати якісну правову допомогу клієнту у справах будь-якої складності.

Віталій Стусяк, директор Івано-Франківського місцевого центру з надання БВПД: Чи приходять до відділів бюро правової допомоги клієнти поспілкуватися «про життя», не маючи нагальних правових проблем?

– Так, і неодноразово. Є дуже багато клієнтів, які приходять до відділів бюро правової допомоги «просто так», щоб поговорити, поділитися своїми проблемами, які не потребують правового вирішення. А є і такі клієнти, які «живуть» разом з нами з моменту створення бюро правової допомоги, приходять періодично «в гості», діляться своїми цікавими історіями з життя, своїми переживаннями і радощами. Зрозуміло, що не можливо весь час приділити їм, оскільки основна робота цього не дозволяє, тому за можливості і наявності вільної хвилинки працівники бюро спілкуються з такими клієнтами.