назад

Як вирішуються ключові правові проблеми клієнтів системи БПД на Кіровоградщині

Отримання професійної правничої допомоги, гарантоване статтею 59 Конституції України кожному громадянину. Реалізацією цього права та права на захист займається система безоплатної правової допомоги, основою якої є центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги. На Кіровоградщині працюють три місцеві центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги та 18 бюро правової допомоги. 

Голованівський місцевий центр з надання БВПД

Найпоширенішими правовими питаннями клієнтів Голованівського місцевого центру з надання БВПД у 2021 році є питання спадкового права (встановлення права власності на спадкове майно, встановлення додаткового строку для прийняття спадщини) та сімейного права (розірвання шлюбу, стягнення аліментів, позбавлення батьківських прав).

У зв’язку з проведенням широкої інформаційної кампанії з роз’яснення положень земельної реформи в Україні в межах реалізації проекту «Програма «Прискорення приватних інвестицій у сільське господарство», клієнти місцевого центру потребують роз’яснень порядку і підстав розірвання договору оренди землі, безоплатної передачі земель у приватну власність, встановлення належності правовстановлюючих документів на землю, оформлення спадщини на земельну ділянку та інших питань.

Актуальним у 2021 році стало питання здійснення перерахунку одноразової грошової допомоги  учасникам бойових дій до 5 травня.

Так, до Маловисківського бюро правової допомоги звернулась учасниця бойових дій, яка є особою з інвалідністю ІІІ групи, про надання їй допомоги у зобов’язанні управління соціального захисту населення райдержадміністрації нарахувати та виплатити недоплачену грошову допомогу до 5 травня.

Частиною 5 статті 13 ЗУ «Про статус ветеранів війни та гарантії їх соціального захисту» № 3551 визначено, що щорічно до 5 травня інвалідам війни виплачується разова грошова допомога у розмірах: особам з інвалідністю І групи – десять мінімальних пенсій за віком; ІІ групи – вісім мінімальних пенсій за віком; ІІІ групи – сім мінімальних пенсій за віком.

Разом з тим, ЗУ «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» доповнено розділ VІ Бюджетного Кодексу України пунктом 26, яким визначено, що норми і положення статей 12-16 ЗУ «Про статус ветеранів війни та гарантії їх соціального захисту» застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Таким чином, внесеними змінами до Бюджетного кодексу України уряду були делеговані повноваження самостійно визначати розмір виплат до 5 травня учасникам бойових дій. Як наслідок, у 2020 році Кабінетом Міністрів України  були визначені такі виплати у зменшеному розмірі, ніж це передбачено Законом.

Адвокат, який співпрацює з центром безоплатної вторинної правової допомоги, підготував позовну заяву про зобов’язання управління соціального захисту нарахувати та виплатити клієнтці недоплачену грошову допомогу до 5 травня у розмірі семи мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги.  Суд задовільнив вимоги клієнтки.

Олександрійський місцевий центр з надання БВПД

Задля визначення ключових правових проблем клієнтів Олександрійський місцевий центр з надання БВПД один раз на квартал аналізує звернення громадян, які надходять до місцевого центру та оновлює «карту правових потреб територіальних громад», які підпадають під юрисдикцію місцевого центру.

Актуальні питання, з якими останнім часом зверталися громадяни за безоплатною як первинною, так і вторинною правовою допомогою до Олександрійського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги стосуються сімейного, житлового, спадкового та цивільного права, а саме:

  • розірвання шлюбів;
  • позбавлення батьківських прав;
  • стягнення аліментів на утримання неповнолітніх дітей;
  • поділ майна подружжя та визначення місця проживання дітей;
  • визнання осіб такими, що втратили право користування житловим приміщенням для оформлення житлової субсидії на домоволодіння;
  • поновлення строків для прийняття спадщини;
  • визнання права власності на майно в порядку спадкування;
  • стягнення заборгованості за кредитним договором.

У зв’язку з реформою децентралізації, Олександрійський місцевий центр з надання БВПД розвиває мережу дистанційних пунктів доступу до БВПД, шляхом укладення меморандумів та тісною співпрацею з головами новостворених об’єднаних територіальних громад для створення дистанційних пунктів прийому громадян у відділених від бюро та місцевого центру населених пунктах.

Олександрійський місцевий центр з надання БВПД постійно підтримує зворотний зв’язок з громадянами після проведення правопросвітницьких заходів. У місцях, де здійснюється прийом громадян існують скриньки для повідомлень, а також книга для відгуків та пропозицій.

Після кожного проведеного правопросвітницького заходу фахівці центру дають відповіді на додаткові та уточнюючі запитання учасників.

Які канали зворотного зв’язку найбільш зручні для клієнтів центрів безоплатної вторинної правової допомоги?

Для фахівців системи безоплатної правової допомоги найголовнішим є почути та зрозуміти клієнта. Шляхом інтерв’ювання, наданням відповідей на запитання юристи з’ясовують суть питання та можливі його шляхи вирішення і, як наслідок, отримати слова вдячності.

Основні види встановлення зворотного зв’язку з клієнтом:

  • повідомлення у соціальних мережах Facebook та Instagram, оскільки користувачі можуть коментувати, вподобати та поділитися публікаціями, а отже і зростає можливість збору відгуків клієнтів.
  • письмові звернення клієнта (листи, заяви, скарги та пропозиції);
  • заповнення книги відгуків та пропозицій або скриньки для відгуків;
  • інтерв’ювання клієнтів (вибіркового, на постійній основні та планового);
  • анкетування (онлайн, у паперовому вигляді чи в телефонному режимі);
  • онлайн-опитування з допомогою QR-коду тощо.

«Недостатньо просто отримати відгук від клієнта. Цикл зворотного зв’язку з клієнтами – це безперервний процес, в якому: збираються відгуки; аналізується отримана інформація; приймається рішення та усуваються недоліки; повідомляється клієнт, про здійснену роботу та даний процес повторюється з кожним новим відгуком. Ми шукаємо нові та нестандартні підходи до розв’язання проблем, про які дізнаємося завдяки зворотному зв’язку з клієнтами», – повідомила Наталія Цуцман, юристка Кропивницького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги.