назад

За п’ять років понад 70 тисяч людей звернулися до бюро правової допомоги на Хмельниччині

За 5 років роботи бюро правової допомоги в Хмельницькій області до них звернулися більше 70 тисяч людей, в майже 6 тисячах випадків для захисту інтересів клієнтів бюро в судах їм безоплатно призначали адвоката чи працівника бюро. А щоб поінформувати мешканців області про їхні права та інструменти захисту цих прав, юристи бюро організували понад 5 тисяч правопросвітницьких заходів.

Бюро правової допомоги в Україні запрацювали 1 вересня 2016 року. З того часу минуло 5 років, і ці «офіси справедливості» в невеликих містах і селищах стали для багатьох їхніх мешканців справжнім порятунком від беззаконня. Завдяки появі бюро вже не треба було долати неблизький шлях до місцевого центру і втрачати час на дорогу, юристи системи безоплатної правової допомоги стали значно ближчим до людей.

«На Хмельниччині у 2016 році розпочали роботу 17 бюро правової допомоги. Сьогодні на теренах області функціонують 16 бюро, оскільки одне з них, в селищі Стара Синява, трансформувалося в пункт доступу до безоплатної правової допомоги і працює за спеціальним графіком. Бюро перебувають у структурі чотирьох місцевих центрів, які працюють  в області, й фактично є їхніми територіально відокремленими відділами», – розповідає директорка Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Хмельницькій області Наталія Стьопіна.

За словами очільниці регіонального центру, упродовж 5 років до бюро правової допомоги в області звернулося 70 204 особи. Левову частку звернень становлять звернення про надання первинної правової допомоги, їх 64 446. Тобто для вирішення правових проблем більшості людей достатньо було юридичних консультацій та роз’яснень законодавства. Натомість місцеві центри прийняли 5 852 рішення про надання клієнтам бюро вторинної правової допомоги: у цих випадках людям для представлення їхніх інтересів у суді призначали адвокатів, які співпрацюють з системою безоплатної правової допомоги, або ж доручали функцію представництва працівникам бюро правової допомоги.

Найбільш поширеними питаннями, з якими люди приходять до бюро, – це оформлення спадщини, оформлення права власності на землю, стягнення аліментів на дитину, призначення субсидії та інші.

У доробку працівників бюро – сотні успішних справ та клієнтів, переконаних, що за справедливість варто боротися. Наприклад, у селищі Теофіполі начальниця бюро правової допомоги довела безпідставність позову управління соцзахисту про стягнення 15 тисяч надміру виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім’ї переселенців. Свою вимогу управління аргументувало наявністю в батька родини земельної ділянки для ведення сільськогосподарського виробництва. Однак у суді юристка бюро пояснила, що земля розташована на тимчасово окупованій території, тож чоловік не міг отримувати від неї доходу. Теофіпольський районний суд погодився з аргументами працівниці бюро й прийняв рішення на користь внутрішньо переміщених осіб. Справа дійшла до найвищої судової інстанції, яка, втім, залишила рішення районного та апеляційного судів без змін.

Клієнта, який звернувся до бюро вже після кількох невдалих спроб самостійно відстояти своє право на призначення пільгової пенсії, майже втративши надію на справедливість, згадує начальниця Новоушицького бюро правової допомоги Анастасія Неборецька.

«Коли я повідомила чоловікові, що суд виніс рішення на його користь, у нього на очі навернулися сльози. У такі моменти, я вкотре переконуюсь, наскільки все ж таки важлива та потрібна наша праця», – говорить юристка.

Та бувають і майже курйозні ситуації.

«Добре запам’ятала клієнтку, якій довелося двічі допомагати встановлювати факт народження дитини. Так сталося, що жінка під час вагітності не перебувала на обліку в медичній установі, а дитину народила вдома. Звернутися до бюро породіллю вмовила її мати. І яке ж було наше здивування, коли через деякий час клієнтка прийшла до бюро знову і з тією ж проблемою! Вона вдруге народила вдома, а ми вдруге допомагали їй в судовому порядку встановити факт народження дитини», – розповідає керівниця Волочиського бюро правової допомоги Алла Байда.

Позаяк робота бюро не обмежується лише наданням правової допомоги, треба згадати і про їхню правопросвітницьку діяльність, яка передбачає організацію та участь в різноманітних заходах, спрямованих насамперед на підвищення рівня обізнаності громадян про їхні права, інструменти та способи їх захисту.

За весь період роботи фахівці бюро Хмельниччини взяли участь у 5 512 заходах на різні правові теми. Найчастіше з  аудиторією говорили про право на безоплатну правову допомогу, зміни до земельного законодавства, особливості спадкування, захист від домашнього насильства, протидію булінгу. До слова, аудиторія, з якою працюють юристи бюро, дуже різна: від молодших школярів до пенсіонерів, від трудових колективів підприємств та організацій до представників громадських організацій.

Та все ж високих результатів у роботі бюро вдалося досягти не лише власними зусиллями, але й завдяки надійним партнерам. Це, зокрема, органи місцевого самоврядування та місцевої влади, навчальні заклади, бібліотеки, органи Служби зайнятості, філії Центру пробації, громадські організації тощо. Така співпраця дозволяє ще більше спростити для людей доступ до безоплатних юридичних послуг, стати ближчими до кожного, хто потребує правової допомоги.