назад

Адвокат з Сарн допоміг внутрішньо переміщеній особі отримати щомісячну адресну допомогу

Завдяки зусиллям адвоката системи БПД Геннадія Михальця суд зобов’язав Управління праці та соціального захисту населення призначити клієнтці, що має статус внутрішньо переміщеної особи, щомісячну адресну допомогу для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.

Війна – це завжди страждання та покалічені долі людей. В результаті збройного конфлікту на Сході України люди, які проживають на тимчасово окупованій території, змушені покидати свої домівки та лишатися без даху над головою та засобів для існування.

В такій ситуації держава має забезпечити дієвий соціальний та правовий захист таким громадянам. Але трапляються випадки, коли органи державної влади, які мали б це робити, відмовляють людині, яка і так доведена до відчаю. Ця історія про те, як адвокат, який співпрацює із Сарненським МЦ забезпечив належний правовий захист внутрішньо переміщеній особі та відстояв її гарантоване право на соціальний захист.

Клієнтка звернулась до Сарненського МЦ з надання БВПД для оскарження відмови Управління праці та соціального захисту населення Сарненської райдержадміністрації (далі УПСЗН) стосовно призначення їй щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.

Пані Олена розповіла, що вона та члени її сім’ї є вимушеними переселенцями з тимчасово непідконтрольної території Луганської області та на даний час проживають в м. Сарни Рівненської області. У вересні 2017 року вона звернулась до УПСЗН з заявою про призначення щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг. Того ж місяця пані Олена отримала повідомлення від УПСЗН про відмову в призначенні допомоги у зв’язку з тим, що м. Алмазне Луганської області, в якому зареєстроване її місце проживання, відсутнє у Переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 №1085-р. Однак, місто Алмазне підпорядковується Кадіївській міській раді, а місто Кадіївка включене до вищевказаного Переліку. Вказану відмову клієнтка вважала протиправною та мала намір оскаржити рішення УПСЗН.

Здійснювати складення процесуальних документів наказом Сарненського місцевого центру з надання БВПД доручено адвокату системи БПД — Геннадію Михальцю.

Дії адвоката системи БПД:

Складення позовної заяви про зобов’язання призначити щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.

Результат:

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду адміністративний позов задовольнили та зобов’язали УПСЗН призначити пані Олені щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, з 19.09.2017.

Довідково:

Процедуру та підстави надання щомісячної адресної допомоги визначено Порядком надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 №505 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі – Порядок №505).

Відповідно до абзаців 1, 2 пункту 2 Порядку №505, грошова допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території України, населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, а також внутрішньо переміщеним особам, житло яких зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції та які взяті на облік у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органах з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі – уповноважені органи), з дня звернення за її призначенням по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж на шість місяців.

Відповідно до листа Штабу антитерористичного центру при Службі безпеки України від 03.11.2017 за №33/7-9636, на території Луганської області з 07.04.2014 проводиться антитерористична операція.

Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2014 р. № 1085 (Офіційний вісник України, 2014 p., № 92, ст. 2655; 2015 p., № 98, ст. 3368).

Станом на момент виникнення спірних правовідносин, місто Алмазне Луганської області не було включено до Переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та Переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджених розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 №1085-р.

Разом з тим, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 №79-р були внесені зміни у додатки 1 і 2 до розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 №1085-р.

Вказаним змінами до переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, включено, зокрема, місто Алмазне Луганської області.

В силу вимог частини першої статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.

Згідно з офіційним тлумаченням цього положення, наданим у Рішенні Конституційного Суду України від 09.02.99 № 1-рп/99 у справі N 1-7/99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів), дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

Зворотна ж дія нормативно-правових актів в часі у випадках, коли вони пом’якшують або скасовують юридичну відповідальність особи, стосується лише фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб.

В даному випадку, зміни внесені розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 №79-р (зокрема, щодо включення міста Алмазне Луганської області до переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження) з урахуванням положень статті 58 Конституції України мають зворотну дію в часі та поширюються на спірні правовідносини, оскільки вказані зміни спрямовані на покращення правового становища внутрішньо переміщених осіб.