назад

Чи має право охоронець торгівельного закладу перевіряти особисті речі покупця?

Досить часто через незнання своїх прав відвідувачі торгівельних закладів стають жертвами незадовільного або навіть незаконного поводження охоронців. Так, трапляється, що охоронці забороняють покупцеві розмовляти по мобільному телефону, звинувачують у начебто здійсненні крадіжки, проводять огляд майна або навіть особистий обшук покупця, погрожують тощо. Натомість покупці часто між собою скаржаться, що їх відверто зневажають, а довести свою правоту майже неможливо, простіше мовчки погодитися на вимоги працівників. Тож, як відстояти свої права та не стати жертвою персоналу торгівельного закладу, розповідає фахівчиня Смілянського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Таїсія Коберник.

Хто такий охоронець?

Охоронець торгівельного закладу – це працівник (персонал) такого закладу або охоронної компанії, яка є суб’єктом господарювання будь-якої форми власності, створеним та зареєстрованим на території України, що здійснює охоронну діяльність на підставі отриманої у встановленому порядку ліцензії (стаття 1 Закону України «Про охоронну діяльність»).

Права охоронця торгівельного закладу

Відповідно до статті 12 Закону України «Про охоронну діяльність» персонал охорони під час виконання своїх функціональних обов’язків, зокрема має право:

  • вимагати від відвідувачів припинення протиправних дій;
  • вимагати від службових осіб об’єктів охорони та інших осіб дотримання внутрішньооб’єктового та пропускного режимів;
  • протидіяти правопорушникам і негайно повідомляти органи Національної поліції України про вчинення кримінального чи адміністративного правопорушення;
  • застосовувати заходи фізичного впливу, спеціальні засоби та використовувати службових собак відповідно до цього Закону;
  • за добровільною згодою фізичних осіб під час здійснення пропускного режиму на об’єктах охорони здійснювати огляд речей, транспортних засобів, вилучати речі і документи, що є знаряддями або предметами правопорушення, перевіряти документи, що посвідчують фізичну особу;
  • проводити відкриту відео- та фотозйомку подій як допоміжний засіб запобігання протиправним діям з обов’язковим оприлюдненням на об’єкті, що охороняється, інформації про здійснення таких заходів.

Що робити, якщо охоронець затримав покупця та наполягає на огляді його особистих речей

Якщо охоронець чи касири запідозрили покупця у крадіжці, то перевірка його особистих речей може здійснюватися лише за його добровільної згоди. Якщо покупець відмовляється добровільно показати свої речі, охоронець повинен негайно повідомити органи Національної поліції України і затримати покупця до приїзду представників правоохоронного органу.

У випадку надання згоди на огляд речей, покупець має право наполягати на присутності під час вчинення таких дій не менше двох свідків.

Дії покупця, якщо його запідозрили у крадіжці:

  1. вимагати доказів у вигляді фото- чи відеозйомки його причетності до крадіжки;
  2. відмовитися пройти до кімнати охорони, якщо охоронець на цьому наполягає;
  3. у випадку висловлення вимоги охоронця щодо надання речей для огляду викликати правоохоронні органи.

Якщо покупець не вчиняв крадіжки в торгівельному закладі, а його змусили показувати свої речі, він має право оскаржувати такі дії, звернувшись до територіального органу Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, правоохоронних органів або до суду з відповідною заявою.