назад

Електронна комерція та онлайн продажі

Під час карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 великої популярності набирає мережа Інтернет. Без Інтернету важко уявити сучасну людину, оскільки можна замовити одяг, техніку, їжу та інше не виходячи з дому, оплатити товар та доставку. Тому ця індустрія перебуває на стадії зростання і багато компаній в світі вбачають свій комерційний потенціал та вихід бізнесу на новий рівень. Про електронну комерцію та онлайн продажі розповіла  юристка Кропивницького місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Наталія Цуцман для видання ЮРИСТ&ЗАКОН.

Що таке електронна комерція?

Електронна комерція (або e-commerce) – це сфера економіки, де з використанням Інтернету можливе проведення комерційних операцій між підприємствами або між підприємством та споживачами.

Дані відносини, спрямовані на отримання прибутку, що виникають під час вчинення правочинів щодо набуття, зміни або припинення цивільних прав та обов’язків, здійснені дистанційно з використанням інформаційно-телекомунікаційних систем, внаслідок чого в учасників таких відносин виникають права та обов’язки майнового характеру.

Які переваги електронної комерції?

По-перше, розширення аудиторії та клієнтів online. З кожним роком користувачів Інтернету стає все більше, особливо в період карантину. Навчання та робота переводиться в більшості випадків на дистанційну форму, а тому і виростає попит на можливість здійснення операцій за допомогою комп’ютера чи іншого гаджета.

По-друге, комфорт та швидкість. Сам процес здійснення оплати товару, послуг чи банківських операцій є доволі простим та не потребує витрат часу, оскільки клієнту не потрібно стояти в черзі для обслуговування, а для здійснення операції достатньо заповнення реквізитів.

По-третє, зменшення витрат та трудових ресурсів. Зменшуються витрати на канцелярські та супутні види витрат, оскільки документація ведеться в електронній формі, скорочується тривалість виконання операції та скорочуються витрати пов’язані виплатою заробітної плати працівнику.

Які види економічної діяльності включає в себе електронна комерція?

Електронна комерція включає в себе наступні види економічної діяльності:

  • віртуальні компанії (підприємства) – це нова форма економічної організації, де фірми чи співробітники, які обмінюються продуктами своєї праці і спілкуються винятково електронними засобами при мінімальному або цілком відсутньому особистому контакті;
  • грошові перекази з електронних гаманців і карт через платіжні системи в інтернеті та Інтернет-банкінг;
  • електронну торгівлю, електронний маркетинг в мережі, підтримка споживачів та реклама;
  • електронні фінансові послуги, такі як кредитування та страхування;
  • комерційні операції (замовлення їжі, товару, послуг їх доставка та оплата);
  • інформаційні сайти (вебінари, коучинг, навчання тощо);
  • укладення угод в електронній формі та інше.

Що таке онлайн продажі та за якою схемою вони працюють?

Онлайн продажі – це новий формат взаємодії між продавцем та покупцем, де відбувається продаж товарів споживачеві (юридичній або фізичній особі), враховуючи доставку через мережу Інтернет.

Для покупців  онлайн продажі стирають географічні бар’єри, адже можна здійснювати покупки з інших міст та країн, а для продавців – можливість обслуговувати паралельну велику кількість клієнтів 24/7.

Онлайн продажі працюють за наступною схемою:

  • вибір товару (покупець заходить на сайт, вибирає товар та оформляє замовлення):
  • заявка на придбання товару приходить адміністратору сайту, або до автоматизованої системи замовлень та після підтвердження замовлення відправляється до служби доставки;
  • оплата товару (оплата може здійснюватися наступними шляхами: попередня оплата товару; використанням електронних коштів; готівка; використанням платіжних інструментів; оплата при доставці товару; іншими способами, передбаченим законодавством України, наприклад, кредит, оплата частинами чи розстрочка);
  • доставка товару (може здійснюватися особисто, через кур’єрські служби або поштові відправлення, вартість доставки товару може бути включена в ціну реалізації товару чи виділена окремо).

Чим підтверджується оформлення онлайн продажі?

Під час оформлення онлайн покупки продавець повинен отримати:

  • документ, який підтверджує здійснення електронного правочину (електронний документ, договір, квитанція, товарний або касовий чек, квиток, або інший документ) у момент оформлення покупки чи в момент передачі покупцеві товару;
  • документ, який підтверджує отримання грошових коштів продавцем;
  • бланк замовлення, у більшості випадків це видаткова накладна;
  • гарантійний талон для товарів на які встановлені гарантійні строки.

В залежності від ситуації документи можуть змінюватися, наприклад якщо оплата здійснюється під час отримання товару, то покупцеві може видаватися квитанція, або чек. У випадку, якщо продавець працює без реєстратора розрахункових операцій, або оплата відбувається готівкою, то розрахунковим документом слугує товарний чек.

Які перспективи та недоліки онлайн продаж?

 Переваг у онлайн продаж досить багато. По-перше, вільне пересування. Покупець може перебувати в будь-якому місці та здійснювати покупку за допомогою компютера, або іншого гаджету.

По-друге, незначні фінансові вкладення під час відкриття сайту або інтернет магазину. Також під час відкриття можна заощадити і на людських ресурсах, адже здійснювати обслуговування сайту Ви можете і самі.

По-третє, висока якість сервісу. Відсутня географічна прив’язка, оскільки користування послугами в інтернеті полягає в тому, що немає кордонів між державами та містами.

І найголовніше, незважаючи на те, що сервіси можуть бути відкриті нещодавно, але складають конкуренцію сервісам, що вже існують на ринку кілька років. Інтернет-клієнти цілком можуть прийняти послугу від новачка, який швидко відгукнеться на попит, що іноді не терпить зволікань.

У онлайн продажах недоліків не багато і вони досить легко вирішуються:

  • заповнення та змістовність сайту (адміністратор сайту або онлайн магазину має постійно слідкувати за новинками, оновлювати інформацію про ціну та основні характеристики товару тощо);
  • підключення платіжних систем, щоб покупці могли розплачуватися з Вами за покупки, а в них є комісії, які треба платити з кожної операції;
  • хакерські атаки та проблеми в програмному забезпеченні (уникнути цього можна при дотриманні правил безпеки і хорошому програмному забезпеченні та співпраці з технічними помічниками);
  • нестабільний прибуток та труднощі в залученні клієнтів;
  • реклама (готуйтеся підключати певні послуги та оплачувати їх, щоб інформація про Ваш сайт або інтернет-магазин з’являлася не на останній сторінці в пошуковій системі).

Проте, перераховані мінуси Вас не повинні лякати, так як плюси від створення такого магазину їх швидко перекриють. Головне не боятися труднощів, які бувають на початку будь-якої справи.

Ринок електронної комерції продовжить зростати. Ще більший потенціал чекає онлайн продажі попереду, проте і зростають вимоги до технологічної складової сайтів та інтернет-магазинів, а саме необхідність маркетингового просування, забезпечення безпеки особистих і платіжних даних покупців. І при введенні карантинних обмежень всі сфери бізнесу так чи інакше застосовують її форми або стратегії у своїй діяльності, оскільки ринок успішно знаходить рішення всіх тих проблем, які виникають у процесі його розвитку.