назад
28.04.21

Матеріальна підтримка громадян під час карантинних заходів: умови та порядок отримання

Уже понад рік, в тій чи іншій мірі, в Україні діють карантинні обмеження через поширення гострої респіраторної інфекції COVID-19. Весь цей час українці не уявляють своє життя без масок, антисептиків, постійних нагадувань про важливість дотримання соціальної дистанції та інших характерних особливостей карантинного режиму. А для запобігання стрімкого поширення небезпечної недуги діють обмеження на масові зібрання, спілкування між людьми та роботу підприємств, установ, організацій, зокрема тих, що проводять прийом клієнтів. Такі обмеження істотно зменшують доходи багатьох українців, ставлячи людей у скрутне матеріальне становище.

Один з заходів, який покликаний дещо покращити ситуацію з матеріальним становищем громадян – запровадження виплат з бюджету для українців, що найбільше постраждали від тимчасових обмежень економічної діяльності. 9 квітня 2021 року набув чинності Закон України «Про надання допомоги застрахованим особам на період здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», яким передбачено одноразову матеріальну допомогу особам, які постраждали через протиепідемічні заходи.

Отож, хто має право на таку допомогу, які виплати вона передбачає та як її отримати?

Право на допомогу мають наймані працівники та фізичні особи – підприємці, за виконання певних вимог. Вона передбачає здійснення одноразової виплати у 2021 році з Державного бюджету України і місцевих бюджетів. Розмір такої виплати з Державного бюджету України – вісім тисяч гривень. Порядок виплати та її розмір з місцевих бюджетів залежить від конкретного органу місцевого самоврядування, який самостійно визначає ці параметри.

Вимоги для отримання допомоги, якщо ви найманий працівник:

  • роботу суб’єкта господарювання (роботодавця) таких найманих працівників тимчасово зупинено через карантинні обмеження, які впроваджено з лютого 2021 року;
  • уб’єкт господарювання, на якому працює найманий працівник, в якості основного виду економічної діяльності, на останній день попереднього місяця перед зверненням за допомогою, має один з переліку, що міститься у постанові Кабінету міністрів України від 7 квітня 2021 р. № 329. З даним переліком можна ознайомитись за посиланням: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/329-2021-%D0%BF#Text. А перевірити, чи є такий вид діяльності у вашого роботодавця, як основний, можна у державному реєстрі;
  • роботодавець сплачував за такого найманого працівника єдиний соціальний внесок за весь наступний період: протягом 4 кварталу 2020 року, якщо обмеження, через які припинено діяльність, введено у лютому – травні 2021 року; протягом 1 кварталу 2021 року, якщо обмеження введено у червні – серпні 2021 року; протягом 2 кварталу 2021 року, якщо обмеження введено у вересні – листопаді 2021 року; протягом 3 кварталу 2021 року, якщо обмеження введено у грудні 2021 року;
  • найманий працівник має працювати у даного суб’єкта господарювання не за сумісництвом;
  • середня заробітна плата працівника має бути не більше за 30 тисяч гривень на місяць за попередній звітний квартал перед місяцем звернення.

Вимоги для фізичних осіб – підприємців:

  • економічна діяльність фізичної особи – підприємця тимчасово зупинена через карантинні обмеження, які впроваджено з лютого 2021 року;
  • фізична особа – підприємець, першим заявленим видом економічної діяльності, на останній день попереднього місяця перед зверненням за допомогою, повинна мати один з переліку, що міститься у постанові Кабінету міністрів України від 7 квітня 2021 р. № 329. Посилання на перелік: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/329-2021-%D0%BF#Text. У державному реєстрі  також можна знайти інформацію і про види економічної діяльності ФОПів;
  • особа має бути зареєстрована як фізична особа – підприємець не менше ніж три місяці, до місяця коли звертається за допомогою;
  • фізична особа – підприємець має сплатити за себе єдиний соціальний внесок за останній звітний рік не менше ніж за 6 місяців (ця вимога не поширюється на осіб звільнених від сплати внеску, оскільки отримують пенсію за віком або є особами з інвалідністю, які досягли пенсійного віку);
  • фізична особа – підприємець не повинна одночасно бути найманим працівником;
  • станом на останній день місяця, перед місяцем звернення за допомогою, підприємницька діяльність фізичної особи – підприємця не повинна бути припинена, згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (посилання на реєстр можна знайти вище).

Для отримання допомоги необхідно особисто подати заяву в електронній формі. Заява подається через Єдиний державний веб-портал електронних послуг.

ВАЖЛИВО! Можливість подати заяву про виплату допомоги існує тільки протягом 30 днів з дня введення карантинних обмежень, через які тимчасово припинено роботу фізичної особи – підприємця/суб’єкта господарювання працівника. Виключення: якщо карантинні заходи впроваджено у лютому-березні 2021 року. У такому разі заяву можна подати до 18 травня 2021 року.

Після подання заяви на отримання допомоги, інформація належним чином обробляється, кошти з Державного бюджету України надходять на банківський рахунок, вказаний у заяві. Також, Міністерство цифрової трансформації України передає інформацію про особу до органу місцевого самоврядування для прийняття рішення про виплату з місцевого бюджету, відповідно до порядку, встановленого таким органом місцевого самоврядування.

Слід зауважити, що порядок отримання допомоги максимально спрощено. Отож, якщо ви найманий працівник чи фізична особа-підприємець та відповідаєте зазначеним вище вимогам, вам достатньо просто подати заяву онлайн. Через деякий час кошти просто надійдуть на ваш рахунок.