назад

Особливості подання заяви про прийняття спадщини

Відповідно до Цивільного Кодексу України, для прийняття спадщини встановлюється строк у шість місяців, який починається з часу відкриття спадщини, тобто з дня смерті особи або дня з якого вона оголошується померлою.
Заява про прийняття спадщини подається спадкоємцем особисто.
Спадкоємець, який проживає в сільській місцевості, повинен звернутися до посадової особи органу місцевого самоврядування (наприклад, до секретаря сільської ради) з проханням засвідчити справжність підпису на власноруч складеній або виготовленій машинописним способом заяві, в якій повідомляється про особисте бажання прийняти спадщину (або відмовитись від неї) за законом або за заповітом після смерті спадкодавця.
Відповідно до Закону України «Про нотаріат», у сільських населених пунктах уповноважені посадові особи органу місцевого самоврядування мають право засвідчувати справжність підпису на документах. Крім того, уповноважені посадові особи органу місцевого самоврядування також мають право засвідчувати вірність копій (фотокопій) документів і виписок з них, а відтак, особа може в сільській, селищній раді засвідчити фотокопії документів, які долучаються до заяви про прийняття спадщини, зокрема,  копії паспорта та ідентифікаційного коду спадкоємця, свідоцтва про смерть спадкодавця, документів що підтверджують факти родинних відносин (це можуть бути копії свідоцтв про народження, одруження, розірвання шлюбу тощо).
Жителям міст, селищ міського типу, де здійснюють свою діяльність державні нотаріальні контори та приватні нотаріуси, під час карантину така особа має право засвідчити заяву про прийняття спадщини у будь-якого нотаріуса за своїм місцем проживання, а вже посвідчену заяву надіслати до нотаріуса за місцем відкриття спадщини рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи цінним листом на адресу державної нотаріальної контори чи приватного нотаріуса.
Заяву про прийняття спадщини із завіреним підписом особи, яка її склала та долученими до неї засвідченими копіями документів, слід направити рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адресу державної нотаріальної контори чи приватного нотаріуса.
У випадку направлення заяви про прийняття спадщини поштовим зв’язком, дата подання заяви про прийняття спадщини визначається датою штемпеля на поштовому конверті. Якщо в даному населеному пункті діяльність державної нотаріальної контори чи приватного нотаріуса припинена через введення карантину і така особа не має можливості засвідчити справжність підпису у заяві про прийняття спадщини, внаслідок чого така особа пропустила встановлений законодавством строк для прийняття спадщини, така особа може звернутись до суду з позовною заявою про визначення їй додаткового строку для прийняття спадщини.
Під час звернення до суду спадкоємцю необхідно зазначити з яких причин  він пропустив строк для подання заяви про прийняття спадщини. Суд, виходячи з фактичних обставин справи, може визнати вказану позивачем причину пропуску строку поважною (зокрема, припинення роботи державного чи приватного нотаріуса, введення карантину) та встановити додатковий строк, що не перевищує трьох місяців від дня вступу рішення суду в законну силу, для подання заяви про прийняття спадщини.