назад

Поновлення спілкування дитини з батьком за допомогою медіації

Чергова історія успіху надання допомоги в забезпеченні доступу до медіації у сімейному спорі, що стосується інтересів дитини-підлітка. У рамках співпраці одного з місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової  допомоги у Волинській області та Громадської спілки «Українська академія медіації» спір врегульовано в досудовий спосіб.

Найбільш поширеними питаннями, з яким звертаються клієнти до системи безоплатної правової допомоги, є сімейні питання.

Разом з тим, більшість сімейних конфліктів відрізняються емоційним забарвленням, стосуються прав та інтересів дітей. Нерідко в суперечках дорослих інтересам дитини немає місця, а самі діти стають «знаряддям» для вирішення спору. Відтак за вирішенням проблеми доводиться звертатися до суду, що тягне за собою не лише додаткові матеріальні витрати, але й погіршення особистих стосунків. Водночас існує альтернативний спосіб урегулювання спорів – медіація, яка допомагає сторонам налагодити комунікацію між собою та самостійно досягти максимально ефективних домовленостей.

Відчути всі переваги медіації зміг мешканець Волині Валентин, який звернувся до одного з бюро правової допомоги місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Волинської області із запитом щодо допомоги у поновленні батьківських прав на дитину в судовому порядку, яких його було позбавлено багато років тому.

Спілкуючись з юристкою центру, клієнт розповів, що є батьком сина-підлітка Андрія, відносно якого він був позбавлений батьківських прав. Відтоді хлопчик виховувався матір’ю, контакт з батьком був мінімальним. Нещодавно мати дитини померла, і перед службою у справах дітей постало питання щодо встановлення опіки над Андрієм. Орган опіки та піклування прийняв рішення про тимчасове влаштування хлопчика до його родички, а батькові дитини роз’яснено, що вирішення питання поновлення батьківських прав можливе виключно у судовому порядку. Одночасно клієнт переживав за емоційний стан дитини, не хотів травмувати хлопчика, але розумів, що іншого виходу, окрім як звернутися до суду, немає.

Дослідивши надані документи та обставини справи, фахівчиня бюро правової допомоги запропонувала клієнту спробувати врегулювати спірне питання в позасудовому порядку, пройшовши процедуру медіації. Пан Валентин  надав згоду на спілкування з медіатором. Після отримання детальної інформації щодо процедури, батько дитини та інші учасники цієї ситуації вирішили спробувати медіацію.

До кола учасників медіації входили рідні дитини, Андрій та представник органу опіки та піклування, що супроводжував участь в медіації неповнолітнього, якому на той час виповнилося 13 років. Медіація відбувалась онлайн у формі індивідуальних та спільних зустрічей сторін.

Процедура онлайн-медіації була ускладнена відсутністю стабільного доступу до інтернету учасників медіації, які проживають у невеличкій громаді на Волині. Представники органу опіки та піклування й адміністрація школи, в якій вчиться Андрій, допомагали учасникам у забезпеченні онлайн-зв’язку з медіаторами. Попри певні технічні виклики, сторонам медіації за підтримки медіаторів вдалося обговорити всі важливі питання та досягти порозуміння щодо опіки над дитиною. Враховуючи складність ситуації, а також те, що дитина є підлітком, потреби якої змінюються у процесі дорослішання, за результатами медіації прийняті певні проміжні рішення.

Крім того, було обговорено питання подальшого спілкування Андрія з батьком, участі у його житті та утриманні.

Медіацію проводили медіатори Української академії медіації Ірина Балан та Луіза Романадзе.

Застосувати альтернативне вирішення спору стало можливим завдяки кваліфікованій допомозі в забезпеченні доступу до медіації відповідно до Закону України «Про безоплатну правову допомогу», яка була надана працівницею відділу бюро правової допомоги у Волинській області.

Для збереження конфіденційності всі персональні дані учасників медіації змінені.

Довідково: медіація – це добровільна, позасудова, конфіденційна, структурована процедура, під час якої сторони за допомогою медіатора (медіаторів) намагаються врегулювати конфлікт (спір) шляхом переговорів.

З 2019 року працівники центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги надають допомогу в забезпеченні доступу до медіації, шляхом ідентифікації спорів на доцільність їх вирішення в альтернативний позасудовий спосіб, пропонують клієнту центру скористатися послугою медіації та перенаправляють клієнта за його згодою до провайдера послуги медіації. Послуга медіації надається безкоштовно за умовами співпраці центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги та провайдерів послуги медіації.