назад

Що робити, якщо виявлено помилку у паспорті померлої людини?

Помилка у написанні прізвища, імені чи по батькові у документах – не рідкість. Але що робити, коли цю помилку виявлено в паспорті, власник якого помер, а членам його сім’ї необхідно довести факт родинних відносин?

Саме така історія сталася з Зінаїдою Іванівною  – мешканкою Васильківки. До неї з адресною допомогою завітала фахівчиня Васильківського бюро Юлія Гілевич. Юрист проконсультувала літню жінку і надала перелік документів, що необхідний для отримання безоплатної вторинної правової допомоги. Та клієнтка вже декілька років не виходить з квартири і фізично не має змоги зібрати документи, які б підтвердили її належність до суб’єктів права  на отримання БВПД. За таких обставин фахівчиня Васильківського бюро прийняла рішення щодо надання пенсіонерці безоплатної вторинної допомоги «pro bonno».

Отже, під час спілкування Зінаїда Іванівна розповіла, що є вдовою померлого ветерана військової служби та має право на призначення та виплату одноразової грошової допомоги після смерті чоловіка органами Пенсійного фонду України. Та у виплаті їй відмовили. Справа в тім, що у паспорті померлого чоловіка, виданого у 2000 році, його ім’я по батькові російською мовою було помилково зазначено як «Дмитреевич», що відрізнялося від правильного «Дмитриевич», як написано у свідоцтві про шлюб та свідоцтвах про народження їхніх дітей. За життя чоловіка цю помилку ніхто не помітив, оскільки він користувався записом свого прізвища, ім’я та по батькові, зазначених в паспорті українською мовою, яка є державною мовою України. Після його смерті помилку в паспорті виправити вже неможливо.

Зінаїда Іванівна була в розпачі. Майже 53 роки вона прожила в зареєстрованому шлюбі зі своїм чоловіком, виховала двох дітей, а тепер через описку посадової особи, яка здійснювала запис у паспорті, змушена доводити в судовому порядку, що вона дійсно є дружиною свого померлого чоловіка.

Проаналізувавши усі обставини справ, юристка Васильківського бюро правової допомоги Юлія Гілевич прийняла рішення про підготовку доказової бази та складення заяви про встановлення факту, що має юридичне значення, яка і була подана до Васильківського районного суду Дніпропетровської області.

За результатами розгляду справи суд вирішив вимоги заявниці задовольнити повністю. Рішення суду набрало законної сили 11 грудня 2020 року.

Таким чином право клієнтки на отримання одноразової грошової допомоги як вдови ветерана військової служби згідно постанови Кабінету Міністрів України №393 від 17.07.1992р. «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби за контрактом, особам навчального і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей» було повністю  відновлено.

Рішення суду – за посиланням: https://reyestr.court.gov.ua/Review/92765055.

Коментує фахівчиня Васильківського бюро правовової допомоги Юлія Гілевич:

Як діяти, коли ви стикнулися з помилками у свідоцтві про народження, свідоцтві про шлюб, паспорті, трудовій книжці, правовстановлюючих документах, які унеможливлюють оформлення спадщини, призначення чи перерахунку пенсії та загалом реалізації особистих  прав?

Перше, що треба зробити – це звернутися до органу, який видав документ. У разі неможливості виправлення помилки, отримати письмову відмову. За таких обставин єдиним виходом із ситуації є звернення до суду з заявою про встановлення факту, що має юридичне значення в порядку окремого провадження.

Юридична довідка. Відповідно до п. 5 ч. 2. ст. 293 Цивільного процесуального кодексу України, суд розглядає в порядку окремого провадження справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення.

Відповідно до ч. 4 ст. 294 Цивільного процесуального кодексу України, справи окремого провадження суд розглядає за участю заявника і заінтересованих осіб.

Відповідно до ч. 1 ст. 318 Цивільного процесуального кодексу України, у заяві про встановлення факту, що має юридичне значення, повинно бути зазначено:

1) який факт заявник просить встановити та з якою метою;

2) причини неможливості одержання або відновлення документів, що посвідчують цей факт;

3) докази, що підтверджують факт.

Відповідно до ч. 1 ст. 316 Цивільного процесуального кодексу України, заява фізичної особи про встановлення факту, що має юридичне значення, подається до суду за місцем її проживання.

За подання заяви сплачується судовий збір у розмірі 0,2 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява подається до суду. Станом на сьогодні розмір судового збору за подачі такої заяви складає 420,40 грн (якщо ви не звільнені від сплати судового збору, відповідно до статті 5 Закону України «Про судовий збір»).