назад

Що робити, якщо за кордоном з туристом трапилася надзвичайна подія

Попри те, що у багатьох країнах світу введені та діють певні карантинні обмеження, чимало українців виявляють бажання подорожувати та відкривати для себе нові куточки планети. Вирушаючи за кордон для відпочинку та мріючи про нові пригоди і незабутні враження, мандрівники нерідко потрапляють у неприємні ситуації, які тягнуть за собою наслідки правового характеру або майнові втрати. Про важливість для кожного туриста володіти інформацією про свої права та шляхи їх реалізації у разі, якщо з ним трапилася надзвичайна подія, розповідає в.о. директора Черкаського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Ірина Мостова.

 Чи захищені українській туристи нормами законодавства України та чи діють вони за кордоном?

Загалом права туриста та споживача захищаються законами України «Про туризм», «Про захист прав споживачів», Цивільним кодексом України.

Історично цікавими документами є Глобальний етичний кодекс туризму 1999 року та Хартія туризму 2007 року, де визначено яким чином держави повинні розробляти і проводити політику, спрямовану на забезпечення гармонійного розвитку внутрішнього і міжнародного туризму, а також займатися організацією відпочинку.

Так, держави повинні забезпечувати захист туристів та відвідувачів і їх майна; мають приділяти особливу увагу безпеці іноземних туристів, враховуючи їх особливу потенційну вразливість; вони сприяють вжиттю конкретних заходів з надання інформації, профілактики, захисту, страхування і допомоги, що відповідають їх потребам.

Статтею 14 Закону України «Про туризм» визначено, що держава гарантує захист законних прав та інтересів громадян України, які здійснюють туристичні подорожі за кордон.

У разі виникнення надзвичайних ситуацій держава вживає заходів щодо захисту інтересів українських туристів за межами України, у тому числі заходів для їх евакуації з країни тимчасового перебування.

Отже, у разі виникнення надзвичайної події громадяни України мають право розраховувати на допомогу держави.

Яку допомогу можуть надати дипломатичні установи України за кордоном?

Держава через свої дипломатичні установи вживає заходів для того, щоб громадяни України мали змогу користуватися в повному обсязі всіма правами, наданими їм законодавством країни, де вони перебувають тимчасово або постійно.

Саме дипломатична установа надає допомогу громадянам України та забезпечує можливість для користування тими правами, які належать їм за законами держави перебування і міжнародними договорами.

За зверненням громадянина України дипломатична установа може:

– поінформувати про особливості законодавства країни перебування, надати консультативну допомогу з питань зносин з офіційними установами консульського округу;

– надати громадянину України, в разі захворювання, адреси та номери телефонів місцевих лікарень;

– повідомити родину або інших осіб про виникнення непередбачуваних обставин.

Як звернутись до дипломатичної установи України за кордоном, якщо з туристом трапилася надзвичайна подія ?

Якщо під час подорожі в іншу країну трапилась надзвичайна подія, за допомогою турист може звернутися до дипломатичної установи України.

Перелік з контактами дипломатичних установ можна знайти за посиланням: https://bit.ly/38TFB7f.

Звернутись до дипломатичної установи можна:

– зателефонувавши до установи;

– звернувшись особисто;

– шляхом направлення на адресу установи листа поштовим відправленням або за допомогою засобів електронного/телекомунікаційного зв’язку.

Крім того, у разі позбавлення можливості особисто звернутись до дипломатичної установи, можна звернутись до будь-якої офіційної установи або неурядової правозахисної організації чи благодійної організації та передати інформацію про подію.

Що робити, якщо під час подорожі турист втратив документи?

Відпочиваючи за кордоном громадяни України не рідко стикаються із ситуацією, коли раптово за тих чи інших обставин зникають документи, що посвідчують особу.

Тож, у разі втрати під час туристичної подорожі паспорта для виїзду за кордон, перш за все, слід звернутись до найближчого відділення поліції та написати заяву про втрату паспорта, а далі до дипломатичної установи України для отримання посвідчення особи на повернення в Україну.

Для цього необхідно надати наступні документи:

  • заяву-анкету (формується представником дипломатичної установи);
  • документ (протокол, довідку тощо), виданий компетентним органом іноземної держави, що підтверджує факт звернення особи щодо втрати або викрадення паспорта;
  • документ, що посвідчує особу, підтверджує громадянство України та/або дає право на виїзд з України і в’їзд в Україну (у разі наявності);
  • одну кольорову фотокартку розміром 10х15 сантиметрів для внесення відцифрованого образу обличчя особи шляхом сканування (у разі оформлення посвідчення особі, яка не може пересуватися самостійно у зв’язку із тривалим розладом здоров’я, або у разі наявності обґрунтованих обставин, які доводять неспроможність заявника прибути до найближчої дипломатичної установи);
  • документ, що посвідчує особу законного представника, та документ, що підтверджує повноваження особи як законного представника (у разі подання документів законним представником);
  • квитанція про сплату консульського збору або оригінал документа про звільнення від його сплати. За рішенням керівника дипломатичної установи у разі наявності обставин, що доводять неспроможність заявника сплатити консульський збір, посвідчення оформляється без стягнення консульського збору.

Тож, перед поїздкою бажано зробити копії паспорту громадянина України, громадянина України для виїзду за кордон або інших документів, що підтверджують громадянство.

Що робити у випадку арешту органами поліції в іншій державі?

У випадку арешту на території іноземної держави слід звернутися до органів поліції з вимогою повідомити про свій арешт дипломатичну установу України.

Представник дипломатичної установи вживає заходів, щоб відносно громадян України, заарештованих, ув’язнених, затриманих за підозрою у вчиненні кримінального правопорушення чи підданих іншим заходам судового або адміністративного впливу, взятих під варту, було дотримано у повному обсязі положення законодавства держави перебування та щоб їх утримували в умовах, які відповідають вимогам гігієни та санітарії.

Які дії дипломатичної установи у випадку смерті громадянина України за кордоном?

Після отримання інформації про смерть громадянина України з будь-яких джерел (повідомлення компетентних органів або інших офіційних установ країни перебування, засобів масової інформації, звернення родичів, повідомлення третіх осіб, туристичних та страхових компаній тощо) дипломатична установа зобов’язаний невідкладно вжити вичерпних заходів з метою її офіційного підтвердження, а також з’ясування усіх обставин події та повних ідентифікаційних даних померлої/загиблої особи.

На прохання рідних померлого/загиблого дипломатична установа допомагає встановити контакт з місцевою ритуальною службою для з’ясування вартості ритуальних послуг, у тому числі витрат на транспортування труни з тілом або урни з прахом в Україну, а також поховання на території країни перебування.

Дипломатична установа надає сприяння рідним померлого/загиблого в оформленні всіх необхідних супровідних документів та виконанні необхідних формальностей, пов’язаних з транспортуванням труни з тілом чи урни з прахом в Україну або похованням на території країни перебування.

Які права має турист, якщо його рейс скасували чи відклали?

Не лише трагічні події або надзвичайні ситуації можуть завдати неприємних емоцій туристам під час відпочинку в іншій країні.

Розуміння як діяти в такій ситуацій і яку відповідальність несуть учасники туристичного процесу є важливим інструментом захисту прав туриста та запорукою вдалого відпочинку.

Останнім часом проблемним питанням для туристів, які придбали туристичний продукт, що включає в себе бронювання готелю, планування відпустки, придбання екскурсій тощо є зміна дати вильоту, що спричиняє незручності не тільки для туриста, але стає проблемою для туроператора.

У разі затримки рейсу на чотири години і більше авіаперевізник має забезпечити пасажирів напоями та їжею. Якщо рейс затримали на добу, перевізник зобов’язаний надати пасажирам номери у готелі, харчування та забезпечити трансфер за маршрутом аеропорт – готель – аеропорт.

У разі скасування рейсу авіаперевізником та продовження пасажиром подорожі іншим рейсом (рейсами) або за іншим маршрутом пасажирам має бути безплатно запропоновано та забезпечено харчування та прохолодні напої відповідно до часу очікування нового рейсу, а якщо пасажири змушені чекати на відправлення впродовж однієї або більше ночей чи якщо час додаткового очікування відправлення більший, ніж передбачалося перевізник має забезпечити місця в готелі.

Крім того, має бути забезпечений наземний трансфер за маршрутом аеропорт – готель – аеропорт, а також два телефонні дзвінки або телекс-, факс-повідомлення, або повідомлення електронною поштою, якщо для цього є технічні умови аеропорту.

Якщо авіаперевізник відмовляється виконувати зобов’язання, можна звернутись на «гарячу лінію» авіакомпанії та повідомити про дану ситуацію.

Як діяти у разі зміни готелю?

Туроператор зобов’язаний надавати туристу достовірні відомості про умови договору на туристичне обслуговування та правдиву інформацію про умови надання туристичних послуг, а також додержуватися умов надання комплексу туристичних послуг, про які був поінформований споживач до укладення договору на туристичне обслуговування.

Отже, у разі заміни умов надання послуги, зокрема зміни готелю на інший, який має гірші умови проживання, слід звернутись письмово до туроператора з претензією та вимогою забезпечити організацію проживання в готелі належної категорії.

До претензії краще одразу додати копію договору про надання туристичних послуг, в якому визначено готель, його місце розташування, категорія, а також строк і порядок оплати готельного обслуговування.

Слід зазначити, що до правовідносин між учасниками у сфері туризму застосовуються положення Закону України «Про захист прав споживачів».

Якщо туроператором претензію залишено без відповіді чи без задоволення, свої права доведеться захищати в судовому порядку після повернення в Україну.