назад

Що зміниться для українців з введенням електронного обліку трудової діяльності ?

08 лютого на запрошення ведучої Ольги Петренко гостею студії прямоефірної передачі «Сьогодні. Головне» на UA: Херсон стала заступниця директора Регіонального центру з надання БВПД у Херсонській області Олена Іпатенко.

Предметом обговорення під час ефіру були питання щодо змін, які чекають на українців з запровадженням так званих електронних трудових книжок, адже мешканців Херсонщини турбує доля їх паперових трудових, а також є багато побоювань з приводу їх заміни електронним обліком трудової діяльності.

Ведуча Ольга Петренко зазначила, що Верховна Рада України 05 лютого 2021 року ухвалила у 2 читанні законопроєкт №3623, який скасовує зобов’язання вести паперові трудові книжки. Крім того, тепер пенсії за допомогою системи електронного обліку стажу призначатимуть автоматично.

  • Трудові книжки: які відомості вони містять, хто відповідає за їх ведення на кого вони оформлюються, а на кого – ні?
  • Чому вирішено перейти від паперових трудових до електронних? Чи означає це, що паперові книжки зникнуть вже зараз?
  • Як буде проходити процес переходу від паперової трудової до електронної?
  • Що відбувається із трудовою книжкою після внесення відомостей про трудову діяльність працівника до Державного реєстру?
  • Чи можна буде в електронну трудову книжку внести якісь зміни або доповнення? Чи потрібно зберігати трудову книжку тим, у кого вона є?
  • Яка різниця між трудовим та страховим стажем? Як діяти людині, якій потрібно оформити пенсію?
  • Коли ми остаточно перейдемо на електронні трудові книжки та які ризики цього переходу?

На усі ці питання ведучої Ольги Петренко відповіла у прямому ефірі юристка Олена Іпатенко.

Запис передачі можна переглянути за посиланням

Електронний облік трудової діяльності працівника

05 лютого Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі».

На сьогоднішній день трудова книжка – це основний документ про трудову діяльність працівника.

Усі ми звикли до паперових трудових книжок, але вищевказаним законом запроваджується облік трудової діяльності працівника в електронній формі в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Що ж зміниться для українців з введенням електронного обігу трудової діяльності?

  • Облік трудової діяльності працівника здійснюватиметься  в електронній формі в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування(далі – Державний реєстр) у порядку, визначеному Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».
  • Включення до Державного реєстру відсутніх відомостей про трудову діяльність працівників здійснюватиметься Пенсійним фондом України на підставі відомостей, поданих роботодавцем або працівником, скріплених кваліфікованим електронним підписом, протягом 5 років з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі».
  • Трудова книжка більше не буде основним документом про трудову діяльність, а після включення до Державного реєстру відсутніх відомостей про трудову діяльність працівника,вона буде видана працівникові під підпис. Працівник може зберігати трудову та за бажанням вимагати від роботодавця внесення до неї відомостей про трудову діяльність. Власник або уповноважений ним орган на вимогу працівника зобов’язаний вносити до трудової книжки, що зберігається у працівника, записи про прийняття на роботу, переведення та звільнення, заохочення та нагороди за успіхи в роботі.
  • Страховий стаж обчислюватиметься за даними, що містяться в Державному реєстрі, а за періоди, за які не внесені дані до Державного реєстру – у порядку та на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше.
  • Призначення (перерахунок) пенсії здійснюватиметься або за зверненням особи,або автоматично у випадках, передбачених законодавстовом.

Призначення (перерахунок) пенсії за зверненням особи.

Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії здійснюватиметься шляхом подання заяви та інших документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсії, до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи застрахованою особою особисто або через законного представника недієздатної особи, особи, дієздатність якої обмежена, малолітньої або неповнолітньої особи.

Призначення пенсії автоматично.

Призначення пенсії за віком здійснюватиметься автоматично (без звернення особи) у разі набуття застрахованою особою права на призначення пенсії за віком при досягненні пенсійного віку, на підставі відомостей, наявних у системі персоніфікованого обліку, якщо до досягнення пенсійного віку особа не повідомила про бажання одержувати пенсію з більш пізнього віку. У разі відсутності в системі персоніфікованого обліку даних про страховий стаж, необхідний для призначення пенсії за віком, територіальний орган Пенсійного фонду інформуватиме застраховану особу, у тому числі через її особистий електронний кабінет на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду, про відсутність таких відомостей та необхідність їх подання (за наявності). У разі якщо документи про страховий стаж не подані протягом 3 місяців з дня досягнення застрахованою особою пенсійного віку, що застрахована особа виявила бажання одержувати пенсію з більш пізнього віку.