назад

Спрощена процедура отримання паспорта

Паспорт громадянина України (у формі ID-картки) – це основний документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України.
ID-картка, що містить електронний підпис громадянина, є повноцінним засобом електронної ідентифікації особи. З 5 лютого 2020 року послугу ДМС із внесення кваліфікованого електронного підпису (КЕП) на безконтактний електронний носій (чіп) ID-картки уже отримали майже 33 тисячі українців, які є власниками ID-карток.
Ця послуга надається безкоштовно і за бажанням, та є доступною громадянам України, які досягли 18-річного віку. Термін дії сертифікатів ключів КЕП становить 2 роки.
Використання ID-картки з КЕП надає її власнику чимало переваг, зокрема – можливість легко та зручно користуватися електронними сервісами державних органів, отримувати адміністративні і банківські послуги, відкривати та вести бізнес, не виходячи з дому. До слова, досвід універсального використання електронного підпису на ID-паспорті вже давно існує у таких прогресивних країнах Європи, як Німеччина та Естонія.
Загалом, з початку оформлення біометричних документів в Україні ДМС оформила понад 6 мільйонів ID-карток і наразі має усі технічні можливості для внесення на них КЕП за бажанням кожного власника, який досягнув 18 років.
Постановою Кабінету Міністрів України №1109 від 01.09.2021 уряд затвердив зміни, що спростять процедуру оформлення паспорта громадянина України.
Про ухвалені зміни розповідає фіхівчиня Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Київській області Антоніна Господаренко.

Вони надають можливість, зокрема:
– оформити ID-картку за місцем звернення, у тому числі – особам, які проживають на тимчасово окупованій території України;
– оформити ID-картку особам, щодо яких тримання під вартою обрано як запобіжний захід;
– оформити ID-картку особам, які виїхали на постійне проживання за кордон;
– одночасно з першою ID-карткою оформити реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП) для осіб від 14 до 18 років, без необхідності звернення до податкового органу;
– оформити ID-картку та одночасно знятися з консульського обліку в закордонній дипломатичній установі (територіальним підрозділом направляється відповідне повідомлення та заява особи).
Окрім цього, серед внесених змін містяться наступні:
– під час оформлення ID-картки замість документа про присвоєння РНОКПП особа може подати дані про РНОКПП, які внесені до паспорта або свідоцтва про народження, у тому числі в електронній формі (після запровадження технічної можливості у територіальному органі/ територіальному підрозділі ДМС провести перевірку відповідності таких даних у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків);
– особи, які звертаються за оформленням паспорта вперше після досягнення 18 років та у яких відсутнє свідоцтво про народження, можуть подати замість нього витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію народження.
У відповідності до прийнятих змін також спрощено процедуру встановлення особи (зокрема – для осіб, які проживають на тимчасово окупованій території України) та збільшено термін зберігання паспорта у разі його неотримання заявником до 3-х років (до внесення змін – 1 рік).