назад

Суд зобов’язав Пенсійний фонд України нарахувати та виплатити жительці Рівненщини підвищений розмір пенсійних виплат

В реаліях сучасного життя вразливі категорії громадян, які перебувають на державному забезпеченні, змушені шукати правди та відстоювати своє право на збільшення виплат, гарантованих їм державою. Пенсіонери не є виключенням. Для того, аби мати гідний рівень життя, доводиться оббивати пороги державних структур та вимагати те, що саме собою передбачено законом. Ця історія про те, як фахівець Сарненського місцевого центру допомогла клієнтці довести своє право на отримання пенсійних виплат у значно більшому розмірі.

До Сарненського МЦ звернулася пані Наталія (ім’я змінено). Жінці потрібна була правова допомога для вирішення спірної ситуації, яка склалася у неї з Пенсійним фондом України.

Клієнтка розповіла, що у 2014 році вона мала право на отримання пенсійних виплат у підвищеному розмірі згідно Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”. Свій статус особи, яка має право на отримання виплат, пані Наталія підтвердила документально. Так, за документами, клієнтка є інвалідом ІІ групи за захворюваннями, пов’язаними з наслідками аварії на ЧАЕС та має посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи. Для того, щоб уникнути судової тяганини з вирішення спору, пані Наталя спробувала врегулювати дане питання в позасудовому порядку, надіславши до органу Пенсійного фонду України письмове звернення, однак їй було відмовлено.

Здійснювати складення процесуальних документів для клієнтки наказом Сарненського місцевого центру з надання БВПД призначено головного спеціаліста відділу правопросвітництва та надання БПД Сарненського місцевого центру — Юлію Олешкевич.

Дії працівника системи БПД:

Складання адміністративного позову про визнання бездіяльності органу Пенсійного фонду України протиправною та зобов’язання вчинити дії з нарахування та виплати пані Наталії за період з 01.01.2014 року по 03.08.2014 року:

– державної пенсії в розмірі 8 мінімальних пенсій за віком, відповідно до ст. 54 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”;

– додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров’ю в розмірі 75 % мінімальної пенсії за віком відповідно до ст. 50 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”;

– доплати за проживання в зоні посиленого радіоактивного контролю в розмірі однієї мінімальної заробітної плати, відповідно до ст. 39 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”.

Результат:

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду  адміністративний позов було задоволено в повному обсязі.(Судова справа № 460/5720/20)

Довідково:

Згідно ст. 49 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), далі — Закон № 796, передбачено, що пенсії особам, віднесеним до категорій 1, 2, 3, 4, встановлюються у вигляді: а) державної пенсії; б) додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.

Статтею 39 Закону № 796, було встановлено, що непрацюючим пенсіонерам, які проживають на територіях радіоактивного забруднення, провадиться доплата в таких розмірах: інвалідам I групи – 100 процентів мінімальної пенсії за віком, інвалідам II групи – 75 процентів мінімальної пенсії за віком інвалідам III групи, дітям-інвалідам, а також хворим внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу – 50 процентів мінімальної пенсії за віком.

Згідно зі статтею 50 Закону № 796, особам, віднесеним до категорії 1, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров`ю, у розмірах: інвалідам I групи – 100 процентів мінімальної пенсії за віком, інвалідам II групи – 75 процентів мінімальної пенсії за віком, інвалідам III групи, дітям-інвалідам, а також хворим внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу – 50 процентів мінімальної пенсії за віком.

Статтею 54  Закону № 796 встановлено, що розміри державної пенсії не можуть бути нижчими ніж: по I групі інвалідності – 10 мінімальних пенсій за віком; по II групі інвалідності – 8 мінімальних пенсій за віком; по III групі інвалідності – 6 мінімальних пенсій за віком; дітям-інвалідам – 3 мінімальних пенсій за віком.

Однак, пенсіонери отримують значно нижчі пенсійні виплати, оскільки розмір таких виплат регулює Кабінет Міністрів України Постановою № 1210 “Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи”.

 З 1 січня 2014 року по 03 серпня 2014 року пенсійні виплати мали здійснюватися на підставі Закону, а не постанови КМУ, оскільки Законом України “Про Державний бюджет України на 2014 рік” не було передбачено жодних змін чи обмежень для застосування розмірів основної та додаткової пенсій а також доплати за проживання в зоні радіоактивного забруднення, встановлених статтями 39, 50, 54 Закону № 796.

Такі обмеження настали 3 серпня 2014 року з набранням чинності Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2014 рік”, яким було повернуто повноваження Уряду регулювати пенсійні виплати.