назад

Встановлення факту смерті на тимчасово окупованій території для оформлення допомоги по втраті годувальника

У житті, на жаль, мають місце такі трагічні моменти, як втрата годувальника. Тоді виникає необхідність у призначенні соціальної допомоги. Право на соціальну допомогу в разі втрати годувальника мають непрацездатні члени сімей загиблих, померлих або таких, що пропали безвісти військовослужбовців, осіб, які перебували на їх утриманні. Для призначення соціальної допомоги дітям померлого годувальника необхідно звернутися до управління соціального захисту населення за місцем проживання (реєстрації).

Катерина Марків (ім’я та прізвище змінені з етичних міркувань) звернулась до Буського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у справі про отримання допомоги по втраті годувальника шляхом встановлення факту смерті на тимчасово окупованій території.

Пані Катерина являється опікуном неповнолітньої онуки за рішення міської ради, у зв’язку з тим, що батько дитини був позбавлений батьківських прав, а мати находилась у місцях позбавлення волі. Під час окупації Луганської області пані Катерина разом із онукою переїхала проживати на підконтрольну територію, а колишня невістка залишилась на непідконтрольні території. Внаслідок смерті колишньої невістки, Червоногвардійським відділом записів актів громадського стану м. Макіївка Донецької Народної Республіки було видане свідоцтво про смерть. Пані Катерина звернулась до управління соціального захисту для оформлення допомоги по втраті годувальника онуки. Проте їй було відмовлено через те, що одним із основних документів, які необхідно є копія свідоцтва про смерть годувальника. Тоді клієнтка звернулась до Золочівського районного відділу  державної реєстрації актів цивільного стану для проведення реєстрації смерті та отримання свідоцтва про смерть. Але їй і тут було відмовлено в проведенні реєстрації в зв’язку з тим, що заявником було надано свідоцтво про смерть видане на окупованій території, яке у відповідності до Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» від 15.04.2014 року є недійсним і не створює правових підстав.

Жінка звернулася у Золочівське бюро правової допомоги Буського місцевого центру, чи можливо отримати свідоцтво про смерть колишньої невістки державного зразка для подальшого оформлення допомоги по втраті годувальника.

Клієнтка належала до категорії внутрішньо переміщених осіб, яка підтверджувалась відповідною довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. Юристка Буського місцевого центру Ольга Чорна склала заяву в порядку окремого провадження про встановлення факту смерті. В процесуальному документі фахівчиня  вказала, що клієнтка як законний опікун неповнолітньої онуки, не має можливості скористуватися своїм конституційним правом зареєструвати та отримати свідоцтво про смерть матері, а як наслідок – отримати допомогу по втраті годувальника .

Заяву було подано до суду. У зв’язку з оголошенням карантину, пов’язаного із профілактикою поширення коронавірусу COVID-19, було подано клопотання про заочний розгляд справи. Рішення по такій категорії справ допускається негайному виконанні. Уже на наступний день після подання заяви в суд п. Катерина отримала рішення на підставі якого їй органом РАЦСу видано свідоцтво про смерть, як наслідок клієнтка змогла оформити для онуки допомогу по втраті годувальника.

Коментує юристка Буського місцевого центру з надання БВПД Ольга Чорна:

Хто може звернутись до суду з заявою про встановлення факту смерті на тимчасово окупованій території?

Відповідно до Цивільного процесуального кодексу України заява про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана родичами померлого або їхніми представниками до суду за межами такої території України.

Які строки розгляду такої заяви?

Справи про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України розглядаються  невідкладно з моменту надходження відповідної заяви до суду. Разом з тим, термін “невідкладно”, у кожній конкретній ситуації буде різним, виходячи з завантаженості судді та дня подачі заяви до суду. Однак, в будь-якому випадку, можна розраховувати на розгляд судом справи протягом 1-5 днів.

 Як розраховується судовий збір за подання заяви на встановлення такого факту?

Відповідно до Закону України “Про судовий збір” (п. 21 ч. 1 ст. 5)  заявники – у справах за заявами про встановлення фактів, що мають юридичне значення, поданих у зв’язку із збройною агресією, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією території України, за подання таких заяви судовий збір не сплачують.