назад

Виплата допомоги матері-ВПО при народженні дитини

До Хмільницького бюро правової допомоги звернулась громадянка О., яка повідомила про те, що Управління соціального захисту населення Хмільницької районної державної адміністрації Вінницької області відмовило їй у виплаті допомоги при народженні дитини, аргументуючи тим, що вона пропустила строки подання заяви про призначення такої допомоги ( оскільки сплив 12-місячний строк з дня народження дитини).

Фахівчині бюро Ганні Мариніч громадянка О. повідомила, що дитину вона народила  на непідконтрольній українській владі території, через виникнення об’єктивних причин, які не залежали від її волі вона із сім`єю змушена була переїхати на підконтрольну територію України. Після отримання довідки про взяття її та дитини на облік як внутрішньо переміщених осіб, вона скориставшись електронним сервісом звернулась із заявою до Управління соціального захисту населення Хмільницької районної державної адміністрації Вінницької області про призначення державної допомоги при народженні дитини.

Позивач вважає ці обставини поважною причиною для пропуску строку своєчасного звернення за грошовою допомогою при народженні дитини, тому відповідно просить призначити та здійснити виплату допомоги при народженні дитини. За підтримки юриста Ганни Мариніч було складено позовну заяву для подання до суду.

Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін. На адресу суду від Управління соціального захисту населення Хмільницької районної державної адміністрації Вінницької області надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого просить відмовити у задоволенні адміністративного позову, оскільки на момент подання електронної заяви позивачем щодо отримання державної допомоги при народженні дитини, дитині виповнився 1 рік 8 місяців. Втім, пунктом 12 Порядку Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1751 від 27.12.2001 року встановлено, що допомога при народженні дитини призначається за умови, що звернення за її призначенням надійшло не пізніше ніж через 12 календарних місяців після народження дитини. Тому, оскільки позивачем було пропущено строк звернення за призначенням допомоги, просить у задоволенні адміністративного позову відмовити.

З матеріалів справи, суд встановив наступне: дитина була народжена на непідконтрольній території України, громадянка О. для підтвердження факту народження дитини звернулась до суду та на підставі рішення суду отримала свідоцтво про народження дитини, видане Костянтинівським районним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Донецькій області.

У зв`язку з проведенням антитерористичної операції, позивач тривалий час не мала можливості виїхати з території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, на підконтрольну українській владі територію, та зареєструватися внутрішньо переміщеною особою. Після отримання довідки  ВПО, та реєстрації фактичного місця проживання, громадянка О. через електронний ресурс органу соціального захисту населення за місцем проживання із заявою про призначення допомоги при народженні дитини. У результаті рішенням органу соцзахисту населення відмовлено у виплаті допомоги, аргументуючи-пропущення строків звернення за такою допомогою.

Відповідно до частини 1 статті 13 Закону України від 26.04.2001 року № 2402-III «Про охорону дитинства» (далі – Закон №2402-III) з метою створення належних матеріальних умов для виховання дітей у сім`ях, держава надає батькам або особам, які їх замінюють, соціальну допомогу, передбачену Законом України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» від 21.11.1992 року №2811-XII (далі – Закон №2811-XII) та іншими законами України.

За приписами статті 1 Закону №2811-XII громадяни України, в сім`ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України.

За приписами статті 11 Закону №2811-XII для призначення допомоги при народженні дитини до органу соціального захисту населення за умови пред`явлення паспорта або іншого документа, що посвідчує особу, та свідоцтва про народження дитини подається одним з батьків (опікуном), з яким постійно проживає дитина, заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, та копія свідоцтва про народження дитини. Даний перелік документів є вичерпним.

Допомога при народженні дитини призначається за умови, якщо звернення за її призначенням надійшло не пізніше дванадцяти місяців з дня народження дитини.

Зазначені норми Закону кореспондуються з положеннями Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1751 від 27.12.2001 (зі змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України №59 від 04.02.2009 року; далі – Порядок №1751). Пунктом 12 Порядку № 1751 також встановлено, що допомога при народженні дитини призначається за умови, що звернення за її призначенням надійшло не пізніше ніж через 12 календарних місяців після народження дитини.

Таким чином, суд враховує, що позивач з об`єктивних причин не мала змоги звернутися до відповідача у встановлені строки з відповідною заявою, оскільки всупереч своїй волі змушена була змінювати місце проживання внаслідок проведення на сході України бойових дій, переїзд на постійне місце проживання до підконтрольної території, де і отримала статус внутрішньо переміщеної особи разом з дитиною.

Допомога при народженні дитини за своєю природою є допомогою самій дитині, а не її батькам. Неможливість своєчасного звернення одним з батьків до органу, який здійснює призначення допомоги при народженні дитини, призводить до порушення інтересів дитини. Такий правовий висновок міститься, зокрема, у постанові Верховного Суду від 12.03.2019 року у справі № 760/183158/16-а.

Суд вирішив:

Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Хмільницької районної державної адміністрації Вінницької області щодо відмови у призначенні допомоги при народженні дитини громадянці О. та зобов`язати Управління соціального захисту населення Хмільницької районної державної адміністрації Вінницької області, призначити та здійснити виплату допомоги при народженні дитини, відповідно до поданої нею заяви.

Вийти за межі позовних вимог та визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Хмільницької районної державної адміністрації Вінницької області щодо відмови громадянці О. у призначенні допомоги при народженні дитини.

Справа № 120/3762/20-а