назад

Як «боротися» з Пенсійним фондом : на Рівненщині відстояли права «чорнобильця» на пенсійні виплати

Молодь в розмовах про пенсію часто жартує – «у нас її не буде». Однак, на практиці – це вже зовсім не жарт. Пенсійний фонд не рідко дає  відписки для людей. Якщо людина не буде наполегливою, не буде постійно добиватися своїх прав, може залишитися ні з чим.

У січні 2020 року до Рокитнівського бюро правової допомоги звернувся пан Ілля (ім’я змінено). Чоловіку потрібна була правова допомога для оскарження бездіяльності Пенсійного фонду України та зобов’язання вчинити дії на його користь.

Чоловік  розповів, що є особою, постраждалою внаслідок Чорнобильської катастрофи (категорія 1), проживає в населеному пункті, який відноситься до зони гарантованого добровільного відселення та є інвалідом ІІІ групи, що підтвердив відповідними документами.

На думку пана Іллі, у період з 01.01.2014 року по 02.08.2014 року, враховуючи діюче законодавство того часу, він мав би отримувати доплату до пенсії у розмірі двох мінімальних заробітних плат, пенсію по інвалідності в розмірі шести мінімальних пенсій за віком та додаткову пенсію за шкоду, заподіяну здоров’ю у розмірі 50 % мінімальної пенсії за віком, відповідно до Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Свої вимоги здійснити перерахунок та виплатити йому недоотримані кошти, пан Ілля виклав у зверненні до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області, на що отримав відмову.

Здійснювати складення процесуальних документів для клієнта наказом Сарненського місцевого центру з надання БВПД  призначено головного спеціаліста Рокитнівського бюро правової допомоги — Ігоря Богданця.

 

Дії працівника системи БПД:

Головний спеціаліст Рокитнівського БПД підготував адміністративну позовну заяву про визнання бездіяльності ПФУ протиправною та зобов’язання вчинити певні дії.

Результат:

15 травня 2020 року, завдяки зусиллям головного спеціаліста Рокитнівського БПД Сарненського МЦ Ігоря Богданця рішенням Рівненського окружного адміністративного суду заяву задоволено в повному обсязі.  Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області та зобов’язано здійснити перерахунок доплати до пенсії в розмірі двох мінімальних заробітних плат, в розмірі 6 мінімальних пенсій за віком та додаткової пенсії за шкоду, заподіяну здоров`ю, в розмірі 50 % мінімальної пенсії за віком відповідно до статей 39, 50, 54 Закону України “Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” за період з 1 січня по 2 серпня 2014 року включно, та виплатити різницю між перерахованим розміром доплати та фактично отриманим.

Довідково:

Стаття 39 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28 лютого 1991 року № 796-ХІІ, в редакції, що діяла до 1 січня 2006 року, встановлювала, що громадянам, які працюють на територіях радіоактивного забруднення, провадиться доплата в таких розмірах:

– у зоні безумовного (обов`язкового) відселення – три мінімальні заробітні плати;

– у зоні гарантованого добровільного відселення – дві мінімальні заробітні плати;

– у зоні посиленого радіоекологічного контролю – одна мінімальна заробітна плата.

Пенсії непрацюючим пенсіонерам, які проживають на цих територіях, і стипендії студентам, які там навчаються, підвищуються у розмірах, встановлених частиною першою цієї статті.

Також, статтею 50 Закону № 796 в редакції, що діяла до 1 січня 2006 року, було передбачено, що особам, віднесеним до категорії 1, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду, заподіяну здоров`ю, у розмірах:

– інвалідам I групи – 100 процентів мінімальної пенсії за віком;

– інвалідам II групи – 75 процентів мінімальної пенсії за віком;

– інвалідам III групи, дітям-інвалідам, а також хворим внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу – 50 процентів мінімальної пенсії за віком.

В свою чергу, стаття 54 Закону № 796 в редакції, що діяла до 1 січня 2006 року, визначала підстави та умови призначення державних пенсій особам, віднесеним до категорії 1 та у зв`язку з втратою годувальника, зокрема, в усіх випадках розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв`язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими:

по I групі інвалідності – 10 мінімальних пенсій за віком;

по II групі інвалідності – 8 мінімальних пенсій за віком;

по III групі інвалідності – 6 мінімальних пенсій за віком;

дітям-інвалідам – 3 мінімальних пенсій за віком.

В подальшому, дія норм статей 39, 50, 54 Закону № 796 неодноразово обмежувалася законодавцем. Такі обмеження реалізовувалися Верховною Радою України у законах про Державний бюджет України шляхом делегування Кабінету Міністрів України повноважень щодо визначення порядку та розміру доплати до пенсії, додаткової та державної пенсій, передбачених статтями 39, 50, 54 Закону № 796 відповідно, виходячи з наявного фінансового ресурсу бюджету Пенсійного фонду України на відповідний календарний рік.

Разом з тим, Закон України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» від 16 січня 2014 № 719-VII (далі Закон № 719), який набрав чинності з 1 січня 2014 року, не встановлював будь-яких обмежень з приводу застосування положень статей 39, 50, 54 Закону № 796.

Обмеження дії норм статей 39, 50, 54 Закону № 796 у 2014 році відбулося після прийняття Закону України «Про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2014 рік”» від 31 липня 2014 року № 1622-VII (далі Закон № 1622), який набрав чинності 3 серпня 2014 року.