назад

Як діяти, коли працівник сфери обслуговування відмовляється говорити з клієнтом державною мовою?

16 січня 2021 року набрала чинності стаття 30 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» щодо обслуговування споживачів в Україні державною мовою. Відповідно до статті 10 Конституції України державною мовою в Україні є українська мова. Так, підприємства, установи та організації усіх форм власності зобов’язані здійснювати обслуговування українською мовою. У зв’язку з цим, одразу виникає питання, як діяти, коли працівник сфери обслуговування відмовляється говорити з клієнтом державною мовою. Відповідає фахівчиня Першотравенського бюро правової допомоги, що на Дніпропетровщині, Тетяна Хандрига.

У першу чергу, звісно, необхідно звернутися до такої особи та попросити дотримуватися вимог закону та здійснити обслуговування українською мовою. Якщо таке прохання було проігноровано, то необхідно звернутися до безпосереднього керівника такого працівника, або до власника підприємства, установи або організації. Якщо і ця дія не дала бажаного результату, тоді необхідно захищати свої права за допомогою державного механізму.

Так, стаття 54 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» надає право будь-якій особі звернутися до Уповноваженого із захисту державної мови (далі – Уповноважений) зі скаргою про порушення вимог цього Закону та щодо усунення перешкод та обмежень у користуванні державною мовою.

Така скарга має бути подана протягом шести місяців з дня вчинення заявником порушення.

У скарзі має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання особи, викладено суть скарги. Письмова скарга повинна бути підписана заявником із зазначенням дати. Така скарга надається особисто або надсилається поштою, за адресою 01001, м. Київ, провулок Музейний, 12.

В електронній скарзі також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявникові може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. При цьому, застосування підпису під час надсилання електронного звернення не вимагається. Така скарга надсилається на електрону адресу: [email protected] або подається шляхом заповнення форми електронної скарги за посиланням: https://mova-ombudsman.gov.ua/elektronna-skarga-gromadyan

Уповноважений упродовж 10 робочих днів з дня надходження скарги ознайомлюється з інформацією, що міститься в ній. За результатами ознайомлення Уповноважений може ухвалити рішення про: 1) здійснення мовної експертизи в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України; 2) здійснення контролю за застосуванням державної мови; 3) залишення скарги без розгляду.

За результатами розгляду скарги Уповноважений повідомляє заявника про результати розгляду його скарги.