назад

Як отримати український паспорт людині, яка проживає на тимчасово окупованій території

Мені 21 рік. Постійно живу в Криму. Жодного разу не був на території України, але дуже б хотів отримати український паспорт – батьки українці. Як мені оформити всі документи? Відповідають фахівці Кам’янського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги.

 Оформлення і видача паспорта громадянина України особі, яка проживає на тимчасово окупованій території України, здійснюються територіальними підрозділами Державної міграційної служби України (далі – територіальний підрозділ ДМС) за місцем звернення громадянина або його представника, у тому числі у разі оформлення особі паспорта вперше після досягнення 18-річного віку без подання документів з фотозображенням особи, виданих уповноваженими органами, установами, організаціями на підставі заяви-анкети для отримання паспорта громадянина України. Така заява-анкета заповнюється працівником територіального підрозділу ДМС.

Заявник для оформлення паспорта подає такі документи:

  • свідоцтво про народження або документ, що підтверджує факт народження, виданий компетентними органами іноземної держави;
  • оригінали документів, що підтверджують громадянство та посвідчують особу батьків або одного з них, які на момент народження особи перебували у громадянстві України (для підтвердження факту належності особи до громадянства України);
  • документ, що посвідчує особу законного представника/уповноваженої особи, та документ, що підтверджує повноваження особи як законного представника/уповноваженої особи (у разі подання документів такими особами);
  • документи, що підтверджують відомості для внесення додаткової змінної інформації до безконтактного електронного носія та у паспорт (за наявності таких документів):

про місце проживання – довідку органу реєстрації встановленого зразка;

про народження дітей – свідоцтва про народження дітей;

про шлюб і розірвання шлюбу – свідоцтво про шлюб, свідоцтво про розірвання шлюбу, рішення суду про розірвання шлюбу, яке набрало законної сили, або виданий компетентними органами іноземної держави документ, який згідно з її національним законодавством підтверджує відповідний факт;

про зміну імені – свідоцтво про зміну імені, свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб, свідоцтво про розірвання шлюбу, рішення суду про розірвання шлюбу, яке набрало законної сили, або виданий компетентними органами іноземної держави документ, який згідно з її національним законодавством підтверджує відповідний факт;

Увага! Вищезазначені документи подаються у випадку, якщо вони видані компетентними органами державної влади України.

довідку про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків або повідомлення про відмову від його прийняття;

Увага! Оформлення цієї довідки можна здійснити одночасно з подачею документів на оформлення паспорта, повідомивши працівника територіального підрозділу ДМС.

  • документ, виданий відповідним органом, установою, організацією, який містить фотозображення особи, – для осіб, які звертаються за оформленням паспорта вперше після досягнення 18-річного віку. У разі відсутності такого документа особа подає письмове звернення в довільній формі, в якому зазначається інформація про адресу місць проживання, навчання, роботи, установ виконання покарань та інша інформація, відомості про батьків або інших родичів, які будуть залучені до проведення процедури встановлення особи;
  • одну фотокартку розміром 10 х 15 сантиметрів для внесення відцифрованого образу обличчя особи шляхом сканування із застосуванням засобів Єдиного державного демографічного реєстру – для оформлення паспорта особі, яка не може пересуватися самостійно у зв’язку з тривалим розладом здоров’я, що підтверджується медичним висновком відповідного закладу охорони здоров’я, оформленим в установленому порядку, або особі, яка відбуває покарання в установах виконання покарань або перебуває на тривалому стаціонарному лікуванні в закладах МОЗ закритого типу (в разі потреби).

 Відповідно до пункту 43 Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 року № 302, у разі неподання особою, яка досягла 18-річного віку, документів з фотокартками, проводиться процедура встановлення особи шляхом надсилання запитів щодо перевірки документів та інформації, зазначеної заявником у письмовому зверненні, зокрема до Міністерства внутрішніх справ України, Національної поліції, Міністерства юстиції України, органів Державної податкової служби України, навчальних закладів, військових частин, військових комісаріатів, установ виконання покарань, для отримання інформації з наявних державних та єдиних реєстрів, інших інформаційних баз, що перебувають у власності держави або підприємств, установ та організацій, у тому числі фотокартки особи, яка дасть змогу ідентифікувати особу. В процесі перевірки береться до уваги вся інформація, яку повідомив заявник.

Одночасно проводиться перевірка за даними обліку територіальних органів та територіальних підрозділів ДМС. Перевірка стосовно осіб, які проживають на тимчасово окупованій території України проводиться, зокрема, за даними Державного реєстру виборців шляхом надсилання запитів до відповідних відділів ведення Державного реєстру виборців.

Крім того, у виключних випадках за відсутності фотокартки особи та за результатами перевірок, за якими особу не ідентифіковано, з метою встановлення особи проводиться опитування родичів, сусідів, які були зазначені у письмовому зверненні. За результатами їх свідчень складається акт встановлення особи за формою, встановленою Міністерством внутрішніх справ України.

Строк проведення процедури встановлення особи не повинен перевищувати двох місяців.

Таким чином, паспорт громадянина України, який оформлюється вперше, видається не пізніше ніж через 20 робочих днів з дня оформлення заяви-анкети для його отримання. Однак враховуючи проведення процедури встановлення особи, такий термін продовжується до двох місяців.

Крім того, за оформлення паспорта громадянина України вперше адміністративний збір не справляється (постанова Кабінету Міністрів України від 02 листопада 2016 року № 770).