назад

Якими пільгами можуть скористатись внутрішньо переміщені особи

У результаті внутрішнього переміщення, постраждалі стикаються зі значними труднощами, до яких можна віднести проблеми щодо реєстрації, поновлення втрачених документів, які засвідчують особу, свободи переміщення, доступу до житла, придатного для проживання, захисту прав власності, здобуття засобів до існування, доступу до інформації тощо.

Якими пільгами можуть скористатися внутрішньо переміщені особи роз’яснює юрист Олександрійського місцевого центру з надання БВПД Руслан Кравченко.

Факт внутрішнього переміщення особи підтверджує довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи. Вона є безстроковою та видається безоплатно.

Куди потрібно звернутись внутрішньо переміщеній особі для отримання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи?

З метою отримання довідки повнолітня або неповнолітня особа особисто звертається із заявою про взяття на облік до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення. Але, якщо це малолітня дитина, недієздатна особа або особа, дієздатність якої обмежена, то звертатися потрібно через свого законного представника.

Які документи необхідно надати особі до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення?

Під час подання заяви для взяття на облік особа пред’являє:

– документ, що посвідчує особу та її громадянство (паспорт тощо), або документ, що підтверджує її спеціальний статус, або свідоцтво про народження дитини;

– якщо в документі, що посвідчує особу та громадянство України, або у документі, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус (посвідчення водія, картка мігранта тощо), немає відмітки про реєстрацію місця проживання на відповідній території, то особа надає докази, що підтверджують факт проживання;

– при заповненні заяви особа вказує адресу свого фактичного місця проживання.

Яка вартість довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи?

Довідка видається безоплатно в день звернення до уповноваженого органу з відповідною заявою. У випадку, якщо до уповноваженого органу не були надані документи з реєстрацією місця проживання на тимчасово окупованій території, уповноважений орган зобов’язаний розглянути заяву протягом 15 робочих днів. Також, прийняти рішення про видачу або відмову у видачі довідки.

Особи, що зазнали внутрішнього переміщення мають право на:

  • щомісячну адресну допомогу для покриття витрат на проживання;
  • одноразову грошову допомогу ВПО, які перебувають у складних життєвих обставинах;
  • натуральну допомогу;
  • пенсійне забезпечення;
  • безоплатне тимчасове проживання (за умови оплати особою вартості комунальних послуг) протягом шести місяців з моменту взяття на облік ВПО;
  • отримання гуманітарної та благодійної допомоги;
  • інші права, визначені Конституцією України та законами.

         Щомісячна адресна допомога ВПО для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг надається:

  • внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованих територій;
  • внутрішньо переміщеним особам, житло яких зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції;
  • дітям, які народилися у внутрішньо переміщеної особи після дати початку проведення антитерористичної операції, тимчасової окупації або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони.

Варто зауважити, щомісячна адресна допомога призначається на сім’ю та виплачується одному з її членів. Але, за умови надання письмової згоди у довільній формі про виплату особі грошової допомоги від інших членів її сім’ї. Загальний розмір допомоги розраховується на кожного члена сім’ї.

Куди звертатися?

З метою оформлення щомісячної адресної грошової допомоги необхідно звернутись до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення за місцем обліку, як ВПО, з письмовою заявою про надання грошової допомоги, складеною у довільній формі.

         Для отримання щомісячної адресної допомоги подаються такі документи:

  1. заява встановленого зразка;
  2. оригінал та копія довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи;
  3. оригінал і копія паспорта уповноваженого представника сім’ї;
  4. оригінал та копія довідки про присвоєння індивідуального податкового номера (ІПН);
  5. оригінал і копія свідоцтва про шлюб, завірена особистим підписом уповноваженого представника сім’ї;
  6. оригінал та копії свідоцтв про народження дітей, завірені особистим підписом уповноваженого представника сім’ї;
  7. письмова згода про виплату допомоги представнику сім’ї від інших членів сім’ї та згоду на обробку персональних даних (в довільній формі);
  8. письмовий дозвіл на розкриття уповноваженим банком інформації, яка містить банківську таємницю щодо поточного рахунку, відкритого уповноваженому представнику сім’ї в установі “Ощадбанку”.